sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מבוססת על שיקולים מוסדיים - ממשליים והאחרת מבוססת על זכויות האדם – עליו ( באופן טיפוסי ) להעדיף את העילה השנייה על פני הראשונה . בעוד פסק דינה של הנשיאה ביניש בעניין הפרטת בתי הסוהר ייצג את הבחירה בין ביקורת שיפוטית חוקתית במסלול זכויות האדם לביקורת חוקתית במסלול המוסדי , לשופטת ביניש היה תפקיד מכריע גם בפיתוח מודל אחר של ביקורת שיפוטית : ביקורת שיפוטית על הליך החקיקה . אכן , פסק דינה של השופטת ביניש בפרשת ארגון מגדלי העופות , בעניין חוקתיותו של הליך החקיקה מסוג חוק ההסדרים , תואר כבר כ " בנק המזרחי " של הביקורת השיפוטית על הליך החקיקה . בפסק דין זה פיתחה השופטת ביניש את ההלכה המכוננת בשאלה מתי על בית המשפט לבטל חוק בשל פגמים בהליך חקיקתו ( להבדיל מפגמים חוקתיים בתוכנו ) והתוותה את עקרונות היסוד של הליך החקיקה בישראל . פסק דין ארגון מגדלי העופות מייצג גם את הגישה השלטת שהתקבלה בפסיקה , שלפיה הביקורת השיפוטית על הליך החקיקה היא עצמאית ונפרדת מן הביקורת השיפוטית החוקתית על תוכן החוק . עם זאת , איתי בר - סימן - טוב , במאמרו " ביקורת שיפוטית תוכנית וביקורת שיפוטית הליכית : הילכו שניים יחדיו ? לקראת מודל סמי - פרוצדורלי בישראל " , טוען כי לנשיאה ביניש היה חלק חשוב לא רק בפיתוח הביקורת שיפוטית על הליך החקיקה כמודל נפרד ועצמאי מביקורת שיפוטית חוקתית סובסטנטיבית , אלא גם בפיתוח גישה חדשנית המשלבת בין שני הסוגים של הביקורת השיפוטית . מאמרו של בר - סימן - טוב מפתח את החשיבה על מודל ביניים חדשני זה , שאותו הוא מכנה מודל " סמי - פרוצדורלי " של ביקורת שיפוטית . המאמר מקדם את ההבנה המושגית והתאורטית של המודל הסמי - פרוצדורלי וההבדלים בינו לבין ביקורת שיפוטית סובסטנטיבית וביקורת שיפוטית פרוצדורלית , ואף מפתח את הטיעון הנורמטיבי בעד המודל הסמי - פרוצדורלי ובדבר היחסים הראויים בין מודל זה לבין המודלים האחרים . כמו כן מנתח המאמר את התפתחותו של המודל הסמי - פרוצדורלי בעולם ואת מקומו של מודל זה בפסיקה הישראלית . לבסוף , המאמר מפתח מודל ראוי לביקורת סמי - פרוצדורלית ומשרטט קווים מנחים לעיצובו ( תוך פיתוח דוקטרינה של מידתיות הליכית ) וכן עקרונות ראויים להפעלתו . לצד תרומתה החשובה למשפט החוקתי ולביקורת השיפוטית על חקיקה עסקה השופטת ביניש רבות במשפט המינהלי ובביקורת השיפוטית על רשויות המינהל . בכך עוסק מאמרו של יצחק זמיר , " ביקורת עקיפה על החלטות מינהליות " . המאמר מציין כי מקובל שדרך המלך לביקורת שיפוטית על החלטות מינהליות היא הדרך של ביקורת ישירה : עתירה לבג "ץ או לבית משפט לעניינים מינהליים . ואולם , המאמר מפנה את תשומת הלב לכך שכל ערכאה שיפוטית יכולה להפעיל גם ביקורת עקיפה על החלטה מינהלית בכל הליך , אזרחי או פלילי , כאשר הדבר נדרש לצורך הכרעה באותו הליך . המאמר שופך אור על הביקורת העקיפה , שהיא דרך שכיחה וחשובה של ביקורת שיפוטית על החלטות מינהליות , אך אינה מוכרת די הצורך . המאמר מציג את המאפיינים של הביקורת העקיפה , מצביע על היתרונות והחסרונות 10 בג " ץ 4885 / 03 ארגון מגדלי העופות בישראל נ ' ממשלת ישראל , פ " ד נט ( . ( 2004 ) 14 ( 2 11 סוזי נבות בראיון ליובל יועז , הארץ . http : // www . haaretz . co . il / misc / 1 . 1098304 , 12 . 4 . 2006 12 להרחבה ראו איתי בר - סימן - טוב " דיני החקיקה " עיוני משפט לז . ( 2016 ) 645

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

נבו הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help