sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

עזה , ואף מעז להביע את חרונו ברבים על ידי מתן שם למקום האירוע , שיש בו כדי להטיל דופי במעשי האלוהים לדיראון עולם . אכן , האופן הבולט בחריגותו שבו קרא תיגר בן תמותה בכלל , ודוד המלך בפרט , על הכרעה ודרך פעולה של אלוהים , ממחיש את הבעייתיות הרבה , שהובנה עוד בימי קדם , בכלל הגורס שהמניע איננו רלבנטי למשפט הפלילי . בחיבור זה ייבחן הכלל המרוכך יותר הרווח בתיאוריה של המשפט האנגלו אמריקני ובדוקטרינה שלו , ואשר לפיו המניע איננו רלבנטי לקביעת האחריות הפלילית , אלא לגזירת הדין בלבד . כבר בתחילה יש להבהיר כי החיבור עוסק בתחום דיני העונשין המהותיים . הוא אינו עוסק במעמדו הראייתי של המניע ככלי עזר בהוכחת השאלה אם נאשם אלמוני ביצע את העבירה המיוחסת לו אם לאו , אלא בודק מנקודת המבט של המשפט הפלילי המהותי עד כמה מניע זה או אחר של אדם , אשר אין חולק כי ביצע את המעשה המיוחס לו , יכול להשפיע על קביעת אחריותו הפלילית . הכלל הגורס שהמניע איננו רלבנטי לקביעת האחריות הפלילית מקובל שנים רבות במשפט האנגלו - אמריקני . קביעתו של ג ' רום הול ש " כמעט אין חלק בדיני העונשין המוסכם באופן ברור יותר מזה הקובע כי המניע איננו רלבנטי " מייצגת נאמנה את העמדה השלטת גם כיום בפסיקה ובדברי המלומדים האנגלו - אמריקניים . 5 יש לציין כי הפרשנות הרווחת איננה מפרשת מקרא כפשוטו , ואיננה גורסת כי דוד כעס על הכרעת אלוהים ועל מעשיו . כך למשל פירש המלבי " ם כי דוד כעס על עצמו כיוון שראה עצמו אחראי למצב . יהודה קיל סבר כי דוד לא כעס על אף אחד , אלא הצטער מאוד באופן כללי , ואילו ר ' יוסף כספי הגדיל לעשות בעת שגרס כי דוד כעס דווקא על עזה , שכן " חלילה שחרה לדוד פעל השם , אבל חרה לו פעל עזא שעה שהשם פעל בו מה שפעל " . ראו אוסף פירושים מקראות גדולות – הכתר ( מ ' כהן מהדיר ועורך מדעי , התשנ " ג ); ספר שמואל ( מפורש בידי יהודה קיל , התשמ " א ) . 6 היבט ראייתי שכן ייבדק בהמשך , יהיה עד כמה ניתן , מבחינה אפיסטמולוגית , להוכיח ברמה הדרושה במשפט הפלילי , מה היו מניעיו של אדם בעת שפעל . ברור כי מסקנה שהדבר איננו אפשרי , תחתור תחת המגמה להעניק רלבנטיות כלשהי לרכיב המניע . עם זאת , מדובר בסוגיה השייכת לתחום המשפט הפלילי המהותי , ולא לדיני הפרוצדורה , ויש להבחין בינה לבין שאלת הנפקות של המניע בדיני הראיות . . EROMEJ ALLH , ENERALG RINCIPLESP OF RIMINALC AWL 88 ( 2 ed . 1960 ) 7 לתיאור עמדה שלטת זו ראו גם את דבריו של נורי : “ It is as firmly established in legal doctrine as any rule can be that motive is irrelevant to responsibility " , LANA W . ORRIEN , RIMEC , EASONR , AND ISTORYH : A ( . RITICALC INTRODUCTION TO RIMINALC AWL 37 ( 1993 גם במשפט הישראלי כלל אי -הרלבנטיות של המניע נחשב למובן מאליו . דוגמה לכך היה ניתן ללמוד מן הדברים הבאים של אחד משופטי בית המשפט העליון , שביקש לומר כי לסוגיית העומס בבתי המשפט לא תיתכן השפעה על סיווגו האנליטי של הליך ההקראה כחלק אינטגרלי מן ההליך הפלילי , או כחלק נפרד ממנו : ... " שאלת העומס בבתי המשפט שאלה בלתי רלבנטית היא , כמוה כשאלת המניע בעבירה פלילית " . ראו ע "פ 1523 / 05 פלוני נ ' מדינת ישראל , פס ' 5 לדברי השופט חשין ( פורסם בנבו , . ( 2 . 3 . 2006 נמצא שבית המשפט העליון הישראלי רואה באי - הרלבנטיות של המניע למשפט הפלילי המהותי מקרה פרדיגמטי של אי - רלבנטיות משפטית . ניסוח שגרתי של כלל אי - רלבנטיות המניע ניתן למצוא למשל בע " פ 9878 / 09 מוסא נ ' מדינת ישראל ( פורסם בנבו , , ( 20 . 9 . 2010 שבו קבע בית המשפט העליון כי " המניע שעמד מאחורי פועלו של העבריין אינו מעלה ואינו מוריד לעניין בחינת הרשעתו ... סוגיית המניע יכולה לקבל משקל מסויים בשלב גזירת הדין , אך בשלב בחינת התקיימות יסודות העבירה אין לסוגיה זו מקום , אלא אם היא אחת מדרישות העבירה הפלילית " ( פס ' 18 לפסק דינו של השופט ג ' ובראן ) .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

נבו הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help