sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה ... " ויקם וילך דוד וכל - העם אשר אתו מבעלי יהודה להעלות משם את ארון האלהים ... וירכבו את ארון האלהים אל - עגלה חדשה וישאהו מבית אבינדב אשר בגבעה ועזא ואחיו בני אבינדב נהגים את - העגלה החדשה ... ואחיו הלך לפני הארון : ודוד וכל - בית ישראל משחקים לפני ה ' בכל עצי ברושים ובכנרות ובנבלים ובתפים ובמנענעים ובצלצלים ; ויבאו עד - גרן נכון וישלח עזא אל - ארון האלהים ויאחז בו כי שמטו הבקר ; ויחר אף ה ' בעזה ויכהו שם האלהים על - השל וימת שם עם ארון האלהים ... " . סיפור מעשהו של עזה ועונשו בעת העלאת ארון האלוהים מבית יערים לירושלים ממחיש בחדות את הכלל שהמניע איננו רלבנטי לקביעת האחריות הפלילית , תוך הסמכתו על המקור הבכיר ביותר בנמצא . למעשה , ההתרחשויות המתוארות תומכות בכלל קיצוני יותר , שעל פיו המניע איננו רלבנטי גם בשלב גזירת הדין . אלוהים סובר כי עזה אשם בהפרת האיסור לנגוע בארון האלוהים למרות טענת הצדקה שניתן לחלץ מן התיאור , הנסמכת על המניע הטוב שלו , ושיכולה להביא לזיכויו המלא של עזה . ולא זו בלבד אלא שהוא מעניש אותו בו במקום בעונש הכבד ביותר , מבלי להתחשב במניעו הטוב ולו כמלוא הנימה . מאידך גיסא הכתוב חושף מיד לאחר מכן גם גישה אחרת לכלל אי - הרלבנטיות של המניע : " ויחר לדוד על - אשר פרץ ה ' פרץ בעזה ויקרא למקום ההוא פרץ עזה עד היום הזה " . עולה מפשוטם של דברים כי דוד המלך אינו מקבל את הכרעתו המשפטית - מוסרית של אלוהים ואת התזה שביסודה . הוא מתמלא חרון על ההליך המשפטי המזורז שננקט כלפי 1 שמואל ב , ו . 7 – 2 ראו גם את תיאור אותו מעשה בדברי הימים א , יג . 11 – 6 2 האיסור מצוין בספר במדבר ד ... " : 15 ואחרי - כן יבאו בני קהת לשאת ולא יגעו אל - הקדש ומתו ... " . 3 על פי טענת ההצדקה ביקש עזה במחיר הפרת איסור הנגיעה למנוע את הנזק והמבוכה הרבים יותר שבנפילת ארון האלוהים . נראה נכון לטעון , על פי דוקטרינת הרעה הפחותה , כי יש לזכות את עזה שביקש לייצב את ארון האלוהים על מקומו כדי למנוע חילול שם גדול הרבה יותר שהיה עלול להיגרם בנפילת הארון לארץ . לכאורה , על פי כללי משפט פלילי מקובלים , גם על הטיעון האלוהי שלפיו לעולם לא היה ארון האלוהים נופל לארץ , גם לולא עזרתו של עזה , היה יכול להשיב האחרון כי זהו מצב הדברים שדימה בכנות ( שלא לומר בסבירות , לנוכח דברי הכתוב שכבר " שמטו הבקר " ) . למרות זאת , בהקשר דברים זה טיעון הטעות הכנה , ואף הוכחתו , רק יעמדו לרועץ לעזה , שכן הם ממחישים פגם חמור באמונה . אכן , עצם האמונה של עזה בכל לבו כי הוא מגונן על הארון היא חטא חמור , שכן " הארון נושא את נושאיו " ( סוטה לה ע " א ) ולא להפך . על פי גישה פרשנית זו , העונש שפסק אלוהים לעזה נועד לשים לאדם גבולות וללמדו צניעות וענווה כאשר הוא שרוי בקרבה לקודש , בבחינת " וגילו ברעדה " ( תהילים ב . ( 11 ראו לעניין זה יגאל אריאל עוז מלך – עיונים בספר שמואל . ( 1994 ) 163 – 159 4 אפילו לאדם וחווה לאחר חטא אכילת פרי עץ הדעת ניתנה זכות טיעון , וכך גם לקין אחרי רציחתו את הבל – זכויות דיוניות שמהן לא נהנה עזה , למרות המניע הטוב שלו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

נבו הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help