sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שמיימי ועולם ארצי , עולם הבא ועולם הזה , קודש לעומת חול , טהור לעומת טמא , וכמוהם זוגות ניגודיים לעשרות בתפיסת העולם הדתית של חז " ל . פרנקל מדגיש כי תפיסת עולם דואלית זאת של חז " ל אינה מבטאת ניגודיות סטטית , אלא ניגודיות הנתונה לשינוי . האדם , לפי תפיסה זאת , אמנם מורכב מניגודים , אך תפקידו הוא להשתדל " להיות שלם ואחיד " . פרנקל מדגים זאת באמצעות דרשות אגדה , מימרות חכמים , תבניות רטוריות שונות וניסוחי הלכה - הבנויים ברובם על דרך החלוקה המערכתית : חייב - פטור ; מותר - אסור ; טמא - טהור ; קודש - חול ; הקדש - חולין . על כך הוא אומר : גם תפיסת המציאות בהלכה מתבטאת במושגים משפטיים [ ניגודיים ] כגון רשות הרבים לעומת רשות היחיד [ בדיני ממונות ונזיקין , בהלכות שבת ובהלכות טומאה ] , יחיד וציבור , מחובר ותלוש , ועוד עשרות זוגות מושגים העורכים את המציאות או את המושגים ההלכתיים בניגודיות . דוגמת הקריאה שלהלן תציג את האפשרות להסתייע ברעיון הסטרוקטורליסטי כדי לפענח מסרים המקודדים במבנה הסמוי של סיפורים מספרות האגדה . ואולם , בקריאה זו אחרוג מן הנהוג בקריאות סטרוקטורליות רגילות , שבהן החלוקה היא ברמת הפונקציות הסיפוריות . אבהיר בקצרה טענה זאת : טענתו הבסיסית של קלוד לוי שטראוס הייתה שניתן לחשוף מבנה עומק דומה של מיתוסים אשר נולדו בתרבויות רחוקות זו מזו - משום שאופן החשיבה הבינארי המצוי בדפוס העומק של המחשבה 6 פרנקל ( לעיל הע׳ , ( 4 עמ׳ . 72 וראו שם גם כל הפרק שכותרתו " יסודות דרכי החשיבה של המדרש " , מעמ׳ 67 ואילך , וראו שם גם את האמור בעמ׳ , 147 - 143 עמ׳ 130 ועמ׳ ; 106 - 105 כן ראו דברי פרנקל במאמרו " צורות חיצוניות לעומת ערכים פנימיים " , בתוך : יצחק דב גילת ואליעזר שטרן ( עורכים ) , מכתם לדוד : ספר זכרון לרב דוד אוקס , בר אילן , רמת גן , 1978 עמ׳ ; 138 - 120 אך יש להעיר כי יצחק היינמן , דרכי האגדה , מאגנס , ירושלים תש " י , עמ׳ , 55 - 44 קדם לפרנקל בניסוח עקרונות אלו . מן הראוי בהקשר זה גם לתת את הדעת על השאלות העקרוניות שהעלה הירשמן לעניין הנדון . ראו : מנחם הירשמן , " המדרש כיצירה : יוצריו וצורותיו " , מדעי היהדות , 32 ( תשנ " ב ) , עמ׳ . 90 על הניגודיות כמרכיב ביצירת המשנה ראו משה קליין , " כל חלקי הבית אחוזים זה בזה " , עלי ספר , יד ( תשמ " ז ) , עמ׳ , 28 - 5 ועל האנתרופולוגיה הדואליסטית , המצויה גם בתורת הסטואה וגם אצל פילון , ראו : אפרים אלימלך אורבך , חז " ל : פרקי אמונות ודעות , ירושלים תשכ " ט , עמ׳ 195 ואילך ; יצחק יוליוס גוטמן , הפילוסופיה של היהדות , מוסד ביאליק , ירושלים תשי " א , עמ׳ ; 38 ודיון מן ההיבט הפסיכולוגי על התפיסה הבינארית הראשונית הנוטה לסווג את המציאות באופן מוקצן ל׳שחור מול לבן׳ ועל מנגנון ההשלכה העומד מאחוריה ראו אבשלום כורש אליצור , לפני ולפנים : עיונים פסיכואנאליטיים במקרא וביהדות , ירום - אליצור , תל אביב , 1987 עמ׳ . 116 - 115 7 ראו פרנקל ( לעיל הע׳ , ( 4 עמ׳ . 69 בהע׳ 10 שם מעיר פרנקל כי תפיסה ניגודית זאת אפשר לכנות תפיסה דיאלקטית , " בהתאם למשמעות המודרנית " - והוא רומז בכך לגישה ההגליאנית . 8 פרנקל ( לעיל הע׳ , ( 4 עמ׳ . 78 - 77

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help