sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון ההיסטוריה של הפילוסופיה היהודית כהרמנויטיקה קריאה בלתי זהירה ביצירתו המגוונת והמקיפה של שביד עשויה לאפשר את המיון שלה לשתי מגמות שונות : מחקר ועיון פילוסופי מצד אחד , ופעילות פילוסופית יוצרת מצד אחר . שפע יצירה זה עלול להטעות את הקורא הלא זהיר , שלא יזהה בו את שביד הפילוסוף היוצר . זאת משום שרוב ספריו הם מעשה פרשנות של טקסטים יהודיים עתיקים וחדשים . מעשה פרשנות זה ממקם את שביד כהיסטוריון של המחשבה היהודית , בדומה לקודמיו ניימרק , גוטמן , הוזיק , סיראט ואחרים . ( א ) כתיבת התולדות כהגות אכן שביד הוא גם היסטוריון חשוב ומעמיק של המחשבה היהודית , אבל ניתוח מדוקדק יותר מלמד על השונות הגדולה שבינו לבין קודמיו , המשקפת את העובדה שהעיסוק של שביד בהיסטוריה של הפילוסופיה היהודית הוא חלק מהותי בפעילותו כפילוסוף יוצר . ההבדל הראשון בינו לבין קודמיו מתגלם בכך ששביד אינו מתעניין רק בטקסטים הקנוניים של תולדות הפילוסופיה היהודית . שביד חולל מהפכה של ממש בקנון הרלוונטי למחשבה היהודית . בתפיסתו יש ליצירותיהם הספרותיות של אחד העם , ברדיצ׳בסקי , גורדון , ברנר , ביאליק , טשרניחובסקי או הרב קלישר והרב חיים הירשנזון – ואלה דוגמאות בלבד – מעמד זהה ליצירות הפילוסופיות היהודיות הקנוניות . זהות זו נגזרת מהעובדה הבסיסית שכולן מבטאות הלך רוח , רפלקסיות , דרכי התבוננות בקיום ואפילו את דפוסי היסוד המטאפיסיים שדרכם חשבו יהודים על קיומם . במבוא שכתב שביד לספרו תולדות ההגות היהודית הוא מדגיש , כי ייחודה של הפילוסופיה היהודית נובע מהתייחסותה בכלים פילוסופיים לתכני מחשבה שנוצרו קודם לכן בצורות ספרותיות אחרות : המקרא , המדרש ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help