sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

יחיד ויחידה השואלים על הווייתם ועל משמעות חייהם . שביד מאפשר לתהליך זה להתחולל באמצעות הצעת רפלקסייה אפשרית על החיים עצמם . שביד לא רק חשב על חינוך אלא הוא דוגמה ומופת לפילוסוף מחנך , שלא היסס להגיע לכל קצווי הארץ כדי לחולל שינוי וליצור גשרים יהודיים בין תרבותיים . במובן זה שביד הוא הוגה סוקרטי , המבקש ליילד את אפשרות הקיום היהודי הממשי בתוך מרחב החיים שבו חיים יהודים . הוא פועל עם קוראיו ולמענם , עם שהוא חושב גם את קיומו שלו ; תהליך החינוך ששביד שותף לו הוא גם תהליך החינוך שלו עצמו . בכך הוא מציב דגם מופתי של דיאלוגיות שבה ההוגה עצמו שותף לתהליך , נולד ומתפתח יחד עם חניכיו . אלה הם מוקדים אחדים בלבד מתוך שפע רעיונותיו של שביד . ואכן שביד הציג הגות שהיא באופן פרדוקסלי קיצונית במתינותה . היא מתרחקת מצד אחד מהסוציאליזם הקיצוני , ומצד שני נרתעת מתפיסות של זיהוי היהדות עם הציווי הנורמטיבי בטהרתו בסגנונו של ישעיהו ליבוביץ . הגותו של שביד מקיימת דיאלוג ער עם המסורת היהודית . המסורת היא מעטפת שהיחיד מתמודד עמה ומוצא את דרכו האוטונומית להתכתב עמה . מבחינתו המסורת חוזרת ומתפרשת מחדש בידי האדם המודרני , ופרשנות זו היא חלק מחברותו ברפובליקת המסורת . פרשנות זו איננה יכולה להיות נאיבית , מפני שבן ההווה מודע להיסטוריית המסורת . אבל בניגוד ליוסף חיים ירושלמי שביד רואה במסורת יסוד של המשכיות ורלוונטיות המתמשכות לתוך ההווה . פרשנותו של שביד מזהה במסורת יסוד דיאלוגי , המאפשר לאדם לעמוד מול אלוהי הצדק , להנכיח אותו ולהצדיק את הקיום האינדיבידואלי האוטונומי . קורא הטקסטים הופך להיות מעורב בהם , ובאופן זה הוא נעשה על כורחו חוליה במסורת . השיח של שביד מושרש כולו במסורת המחשבה היהודית . הוא אכן הקדיש מאמצים רבים לכתוב את תולדות ההגות . משעה שהקורא מתמקד בהגותו של שביד הוא מבין שכתיבת תולדות ההגות היא הן ארגז הכלים הן האמת , במונחי גדמר , של המסורת . שביד חושב דרך ההגות היהודית , והוא כותב בשפתה ובמבטאיה . שביד כותב על העידן הפוסט ציוני , אולם הוא עצמו הוגה ציוני מודרני , שלא ביקש להשתחרר מהשיח הציוני המודרני . כאשר שביד תיאר את הגותו של הוגה מסוים , הוא לא הסתפק בתיאור אינפורמטיבי ; אדרבה , הוא ראה בתיאור כזה היבט חלקי בלבד של ההגות . שביד חתר לתיאור התודעה של ההוגה . הוא ביקש להנכיח אותו במצביו הקונקרטיים . בחיבור זה בכוונתנו לבחון עקרונות אלה כפי שהם משתקפים בסוגיה השונים של יצירת שביד . לא קל לנו לכתוב על שביד . כדי לכתוב על הוגה יש צורך להציגו כאובייקט של מחקר . אולם כתיבתו של שביד הייתה אבן דרך מעצבת ומכוננת של כתיבתנו . אנו מעזים לקבוע , כי אין חוקר ישראלי איש אקדמיה , הכותב על הגות יהודית מודרנית או

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help