sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

( ב ) מתינות והכלה . הגות עלולה לעתים להיסחף לעמדות קיצוניות וחד ממדיות . נטייה זו מבטאת את התשוקה לתפיסה נוחה וחלקה , שבמסגרתה המערכת האידאית הבונה אותה בהירה ופטורה לכאורה מתחרות עם תפיסות מצרות ; היא מאפשרת לבחון רעיונות מזווית ראייה חד ממדית . תפיסה זו מאפשרת לשרטט את תולדות הרעיונות לפי קריטריונים נוקשים הנוטלים את לשד החיים מההגות הממשית , ומן החיים שאותם ההגות אמורה לבטא . שביד מבטא דיספוזיציה של מתינות , וליתר דיוק דיספוזיציה של הכלה . כהיסטוריון של ההגות היהודית הוא הכיר בתרומתם של הוגים חריגים , כגון שפינוזה , למסורת ההגות היהודית . אולם הוא הקדיש את עיקר מרצו להוגים שנחשבו מכילים . באופן דומה הוא הקדיש מאמץ גדול לחשיפת הגותם של רבנים ואישי דת או של משוררים והוגי דעות שלא נחשבו כחלק מהקנון של הפילוסופיה היהודיות , כביאליק , גורדון ואחד העם . באותה מידה לא היסס לדון בהגותם של הוגים אורתודוקסים ואולטרה אורתודוקסים , אף שחלקם לא חדרו לקנון ( הרבנים יצחק יעקב ריינס , יהודה אשלג ואליעזר ברקוביץ הם דוגמאות בלבד ) . שביד הבהיר בפועלו , שמהפכנות איננה מתמצה בעולם המעשה בלבד אלא גם בעולם הרוח . פרויקט מקיף וייחודי זה מבטא אתוס הגליאני מובהק , שלפיו המחשבה אמורה להיות תואמת לעולם הממשי ולשקף את מכלול התפניות שעולם זה עובר . עם זאת בניגוד להגל שביד אינו חותר להציב תבנית על המשרטטת את התפתחותה של הרוח לעבר תכלית סופית . הוא אינו מציב דגם על של מעין ״היסטוריה קדושה״ , שלפיו תכלית ההיסטוריה אינה מגולמת בחיים הממשיים וברפלקסיות הרעיוניות שלהם אלא בעתיד , בסיומו של התהליך . בניגוד לכך שביד סבר באמת ובתמים , שההיסטוריה של המחשבה היהודית היא בעיקר תולדה של משנות המבטאות את הקיום היהודי הממשי בשלל גילוייו הסותרים והמנוגדים שאינם מייצרים בהכרח הרמוניה , אלא שיח רב קולי ורב ממדי . יתר על כן , הוא דחה את ההבחנה בין שיח מרכזי לשיח שולי , שכן עולם החיים היהודי כולל את כל מרחבי המחשבה שהתמודדו עם הקיום היהודי . מטעם זה ראה שביד את ההגות היהודית בימי הביניים כרלוונטית גם להווה . ( ג ) יהדות כמוסר . ניתן לפרש את ההגות היהודית באופנים שונים , ומתוך אפיון ההכלה שציינו קודם לא היסס שביד לתת מבע ולנתח פרשנויות רבות כאלה . אולם הוא נקט עמדה לגבי טיבה של ההגות היהודית . שביד המשיך את המגמה המרכזית בהגות היהודית בעת החדשה ובמיוחד במאה התשע עשרה , שלדידה היהדות מתגלמת בראש ובראשונה בציווי המוסרי האלוהי . הוא מפרש את הטקסים והמחוות המרכזיים של היהדות כביטוי של מוסריות . הדיאלוג עם אלוהים ודרכי התגובה של האלוהות נסבים כולם על הבשורה המוסרית . 2 לעניין זה ראו עוד שגיא ושוורץ תשע״ח , עמ׳ . 81 – 79

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help