sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

( ד ) רליגיוזיות . שביד שבר בהגותו את הדיכוטומיה הקלסית בין דת לחילון , וליתר דיוק בין דת וחוויה דתית ובין חילון . הוא הציב במרכז את האדם החופשי שחירותו מאפשרת לו להיפתח לחוויה הדתית ואפילו במידה מסוימת לפרקסיס הדתי . עמדה זו חשובה ביותר לנוכח האופי הפרקטי של הדת היהודית ולנוכח הזרמים האורתודוקסיים במדינת ישראל שמאמצים אותו בפועל . הרליגיוזיות בהגותו מבטאת פתיחות למכלול גילוייה של היהדות ונאמנות לאופנים השונים שבהם יהודים מבטאים את יהדותם . מכאן פתיחותו להגות הדתית האורתודוקסית ואפילו להגות החרדית מזה ולזרמים האחרים בהגות הדתית מזה . ניתן למצוא כיוונים של פתיחות למסורת בקרב ציבור לא דתי . דוגמה לכך היא מעמדה של המסורת בחלק מהציבור המזרחי שאיננו דתי . שביד העלה את הפתיחות לרמה פילוסופית . הוא הציג פילוסופיה חילונית הנפתחת לדת , ואף ניזונה מרגש דתי עמוק . קשה למצוא לה אח ורע בעולמה של ההגות היהודית בכלל ובזו שהתרקמה במדינת ישראל בפרט . זאת ועוד : הרליגיוזיות יוצרת גשר בין חלקי החברה הישראלית , ולפיכך היא לא רק נתון אלא גם תקווה . ( ה ) מעורבות ומחויבות . כתיבת ההיסטוריה האותנטית של ההגות מחייבת מעורבות . לפי שביד אי אפשר לנתק את העבר מההווה , כיוון שהעבר משפיע על ההווה ונוכח בו מצד אחד , והעבר עצמו חוזר ומתפרש לאור ההווה . מבחינה מסוימת צידד שביד בגישתו של קלוד לוי שטראוס , שתבנית הדגם האנתרופולוגי העתיק זהה לדגם של ההווה . לפיכך לכתוב את תולדות ההגות משמעו לתאר את התודעה של הפילוסוף וההוגה הממשיים . פעולה זו מתאפשרת רק מתוך מעורבות באמונותיו , ברגשותיו ובשאיפותיו של ההוגה . האמפתיה ששביד מבטא בחקר ההגות היהודית היא אותה אמפתיה שהוא מבטא כלפי הקיום היהודי . שביד הוא פילוסוף ייחודי שמחויבותו ואהבתו לישראל עקיבות , וקיומה של מדינת ישראל נעשה עבורו נושא לעיון רפלקטיבי וביקורתי , וזאת לא רק כדי להבין את המציאות בישראל אלא כדי לחולל בה שינוי ; להפוך אותה ליהודית יותר , פתוחה לעברה ועם זאת מחדשת ויוצרת . הוא כותב כאינטלקטואל מעורב השותף לכאב , לתקווה ולסבל הקיום היהודי בהווה . אהבה יוקדת זו מובילה אותו להציע לחברה היהודית כאן בישראל את אוצרות הרוח העמוקים של המסורת והתרבות היהודית . כתיבתו המסועפת , המחקרית והיוצרת היא מתת אהבה לעם היהודי מיהודי שלבו חי בקצב חייה של האומה היהודית . ( ו ) חינוך . תפקידה של הגות הוא בראש ובראשונה חינוך . לפי שביד ההגות היהודית לא ביקשה להציב רק אמתות , אלא להוליך את הקורא בדרך שההוגה עבר . הגות היא מעין אודיסאה של ההוגה . הטקסט הפילוסופי חותר לאפשר לקורא לחוות את חוויית הכתיבה ולהתחנך לאורה , וליתר דיוק ליצור את עצמו מחדש . החינוך לפי שביד הוא בסופו של דבר תהליך מתמשך של יצירה עצמית . יצירה זו אינה נולדת יש מאין מתוך עצמה ; היא מתחוללת לנוכח אידאליים קיומיים שעומדים בפני האדם , בפני כל

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help