sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא אליעזר שביד הוא הוגה חדשני ונועז , פילוסוף וחוקר פילוסופיה , שהגותו לא רק משקפת דור אלא גם מעצבת אותו . שביד נכח באירועים החשובים שאירעו במדינת ישראל והגיב עליהם מתוך תובנה עמוקה , ידע פילוסופי נרחב , מגמות חינוכיות ואחריות חברתית ולאומית . הוא חי את חיי ההווה תוך רפלקסייה מתמדת המעוררת השתאות . על אף קרבתו הביוגרפית והרעיונית לתנועת העבודה הייתה נקודת המוצא של הגותו כלל ישראלית , ובתור שכזו השפיעה לא רק על שכבת האינטלקטואלים שהצמיחה מדינת ישראל , אלא גם על מוריה ומחנכיה . הגותו של שביד סובבת סביב צירים מושגיים ומתודיים אחדים , המופיעים במבודד וביחד בכל אופני כתיבתו . כדי להבין את תבניות העומק של הגותו נשרטט צירים אלה : ( א ) מסורת . בתפיסתו של שביד הגות איננה צומחת בחלל ריק ; לעתים היא מתעמתת עם המסורת שממנה היא צומחת ומבקשת לערער אותה , ולעתים היא המשך רציף ותמטי שלה . בהתאם לכך חתר שביד ליצור הגות המכירה בחובה למסורת ובקשרים ההכרחיים עמה , ודווקא משום כך עומדת נכחה ומתעמתת עם הנחות היסוד שלה כחלק מהדינמיות האופיינית למסורת עצמה . התוצאה היא אימוץ המסורת . אימוץ זה לא נעשה בדיעבד , והוא משקף את הפעולה הרפלקטיבית האוטונומית , השבה ומאמצת את המסורת מתוך חירות ואחריות . שיבה זו אינה ביטול הפער והמרחק שבין ההווה לעבר ; היא אינה שיבה אל ״התמימות הראשונה״ . שהרי תהליך זה אינו אפשרי , וזאת למרות ההתעקשות של הרומנטיקה על אפשרות ״הקפיצה״ אל נקודת הראשית . השיבה אל המסורת אינה משכיחה את ההווה ולפיכך בשיבה זו המסורת מתפרשת באופן חדש , וההשתייכות למסורת שוב איננה קיבעון אלא תנועה דינמית ומתוחה המבטאת שותפות , רציפות וברית עם העבר . שותפות זו עבור שביד מבטאת עיקרון מתודולוגי חשוב ומרכזי בעבודתו כחוקר , והיא חוזרת ומתבהרת בעבודתו כפילוסוף יוצר המתמודד עם אתגרי ההווה . 1 לעניין זה ראו בהרחבה שגיא , 2003 עמ׳ . 29 – 15

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help