sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

עם הספר מורנו ורבנו רבי ניסן ברגגרין מנוחתו כבוד היה חבר האקדמיה שנים הרבה ( למן כ "ה בכסלו תשט " ו עת נבחר חבר יועץ , וחבר מן המניין למן י " א באדר שני תשי " ז עד לפטירתו בקיץ תשמ " ז < . אך מעטים שיקעו עצמם כמוהו בעשייה באקדמיה ויותר מכול בוועדת הדקדוק . כאן תרם מלמדנותו המופלגת , משקידתו הרבה ומחקרנותו שלא ידעה גבול . אין האקדמיה מפרסמת את זיכרונות ועדותיה ועל כן הרבה ממה שעשו יחידים - ומיוחדים כניסן ברגגרין - נשאר עלום . לעומת זאת זיכרונות האקדמיה נותנים ביטוי לדברים שנאמרו במליאה ולהחלטות שנתקבלו בה . שם ניתן לראות את כוחו הרב ופועלו החשוב של רבי ניסן ברגגרין . דבריו רצופים היגדים רבים בעניינים עקרוניים ומאירים פרטים מרובים בדקדוק ובאוצר המילים . מי שיחקור את מפעלות האקדמיה לא יוכל לפסוח על חלקו של ברגגרין , לפחות במה שניבט מזיכרונותיה . הרבה מהגותו ומחקירתו הבלשנית הוא שיקע במאמריו וברשימותיו שנתפרסמו במשך חמישים שנה . עוד בחייו חשבה האקדמיה שראוי לפרוע לו חוב מועט ולכנס את פרסומיו הפזורים באכסניות שונות . רבי ניסן ברגגרין חזר ומשמש הרבה במאמריו וברשימותיו לאחר שנתפרסמו . הוא היה מוסיף עליהם נתונים רבים מאוצרות עלומים ומספרים נשכחים ( רשימת החיבורים והאנשים שהוא מזכיר בעבודותיו מדהימה בהיקפה ובגיוונה , ויעידו על כך המפתחות שבסוף הספר ) . מצאנו בעיזבונו הרבה מאמרים שלו שהחזיק מהם חמישה ושישה עותקים ובכולם כתב הערות רבות והוספות עד אין מספר . ביקשנו ממר יצחק הקלמן לכנס את כלל חיבוריו של רבי ניסן ולשלב בהם את תוספותיו , לשקע בהם את תיקוניו , לגרוע מהם כל הצעת השמטה שהציע המחבר ולערוך את הספר שערים שערים . ובכל אלה עשה העורך מלאכתו באמונה , בשקידה ובזהירות מרובה . כמובן , אין חיתוך הדברים ברור תמיד . יש מאמר שראוי לו לבוא בשני שערים או בשלושה . בכולם הכריע העורך והכרעתו נתקבלה . בכל ספק הוא שיתף את הח " מ בלבטיו , והתרנו אותו בשניים . האקדמיה מודה ביותר למר הקלמן על פעולתו המבורכת והנאמנה . רבי ניסן נהג דרכים רבות בציון מקורותיו . פעמים קיצר ופעמים האריך , יש מקומות שהזכיר את המחבר והשאיר בסתם את החיבור או הסתפק ברמז דק . גם טעויות דפוס רבות הפילו מדפיסים בעבודותיו . לפיכך ביקשנו את הגב ' טל אמיר לטפל בכל ענייני הביבליוגרפיה . היא הוגיעה עצמה בעריכה של הנתונים

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help