sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

דברי העורך כינוס תורתם של חכמים הנאה להם והנאה לעולם . אילו זכינו היה רבי ניסן ברגגרין עצמו מסדר ועורך את כתביו לדפוס כפי שכיוון לעשות . הוא אסף את כל החומר ואף החל לערוך מאמרים בודדים ורשם לעצמו טיוטות למבנה הספר . כמה יגיעות יגע עד שניגש לעריכת מאמריו , אך לכלל מעשה לא הגיע . ואמנם כל ימיו הכשיר רבי ניסן את כתביו לדפוס . כל סוגיה שדן בה והוציאה לרשות הרבים , הוא לא חש שעלה בידו להביאה לידי סיום וגימור , אלא נהג בה מנהג תלמיד חכם וקיים בעצמו " הדרן עלך " ודן בה שוב ושוב . הוא ראה את עצמו תמיד כמתחיל במצווה שעליו לגמרה . תדפיסי מאמריו מלאים הערות והשלמות שונות שנכתבו בקולמוסים שונים ובדיואות שונות בזמנים שונים . נושא רשימותיו מילא את לבו , וכל אימת שהוא מצא ראיה לטיעונו , או ראיה לסתור , הוא השלים בה את מאמרו . פעמים שהתוספת שקולה כעיקר , והיא ממלאת תדפיסים אחדים ופתקים מרובים . דברי הערכה של פרופ ' בר אשר שנאמרו לזכרו במליאת האקדמיה , ש " אינך יכול שלא להתפעל מריבוי העדויות של ברגגרין " , נכונים פי כמה כשאתה מעיין בתוספותיו , וגם כאן ההרגשה היא ש " מעולם הוא לא ראה בדבריו ... סוף דבר ... והבירור לא תם ולא נשלם " . לא כל התוספות הובאו בספר . נראה , שגם ברגגרין עצמו לא היה מביאן בדפוס . עיקרן לשכנע את המחבר בצדקתו או להביאו לידי שינוי בתפיסתו . המעט שהספיק המחבר לערוך היה נר לרגליי במלאכת העריכה . הבאתי , אפוא , רק תוספות שהוא כיוון לשלב בפרסום המחודש של עבודותיו : התוספות שהופנו לגוף המאמר שולבו במאמר גופו , ואילו את התוספות שנרשמו להערות השוליים שילבתי בהערות עצמן . השתדלתי לשמור על כוונתו של המחבר ושילבתי את ההשלמות על פי הסימנים שהוא עצמו נתן בגיליון ובשוליים . כיוון שהמאמרים התפרסמו בתקופה המשתרעת על פני חמישים שנה , היה צורך לאחד פרטים שונים , כגון כתיב ומספור הערות השוליים . גם החלוקה למדורים נעשתה ברוח ההצעות שהוא רשם לעצמו . לפיכך נאלצתי לפרק רשימות בודדות - שכללו פרקים אחדים ונשאו שם כולל , כגון עיונים בלשון חז " ל - ולהביא כל פרק במדור המתאים : הגייה , תחביר וכר . ברגגרין הכין רשימה שהוכתרה בשם " עבודותיי " . הרשימה מקיפה כמאה פרסומים של המחבר ( ראה להלן , עמי כד ) , שראשיתה בתרע " ו ( 1917 - 1916 ) וסופה בשנת תשל "ז

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help