sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

שגורים בתודעתם של בעלי המסורה . מתברר כאן לראשונה שגם תפיסת השורש המינימלי , כפי שנודעה בכתביהם של חכמי ימי הביניים כמנחם בן סרוק ודוד בן אברהם אלפאסי וחבריהם , הייתה מקובלת גם על קדמוני המסרנים , והדברים עולים מרשימות המסורה . המסורה , שבדרך כלל נוקטת גישה מבנית מכנית אל צורות הלשון , יש בה לעתים גם גישות המבחינות הבחנות סמנטיות , וכך ניתנת בה הדעת יותר ויותר על המשמעות והתוכן של הערות המסורה - דברים שבאו לידי ביטוי בפרק החמישי . בפרק השישי נבחן טיפוס קדום של רשימות מסורה העוסקות בהבחנה שיטתית של משמעות , רשימות המקבצות זוגות מילים שוות בצורתן אך שונות במשמען ( הומונימים ) - רשימות " ב בתרי לישני " . טיפוס זה מצא את דרכו אל ספר "אכלה ואכלה " ( או " א ) ברשימה מסודרת בסדר אלף בית . בחינת ההסתעפויות של הרשימה הזאת ( שכינינו אותה " רשימת הא " ב " או " רשימת או " א " ) העלתה את הגרסה הקדומה וכנראה המקורית שלה . נראה שרשימה כזאת מחזיקה את השלד הקדום ביותר של חומר שממנו יכלה להתפתח עשייה מילונית מסודרת . לרשימה זו היו חיים עצמאיים , ומשנחתמה בתקופה קדומה ביותר , כנראה במאה התשיעית , עמדו בעלי המסורה והוסיפו פריטים שלא נשתלבו ברשימה הקדומה , אלא שימשו יסוד לרשימה חדשה ( " הרשימה החדשה " ) . רשימה זו הלכה וגדלה והתפתחה , וכל דור הוסיף עליה עד שגדלה ותפחה והיא נתונה לפנינו רבדים רבדים , כל רובד גדול מקודמו . עקבותיו הכרונולוגיים של הרובד האחרון מגיעים עד למאה הי " ד למניינם . על כך בפרק השביעי . בשלושת הפרקים הבאים ( 10 - 8 ) אנו מבררים את הקשרים שבין הנוסחים השונים של הרשימה החדשה . ששת מקורותיה של רשימה זו מתפלגים בעצם לשלושה שלבים בהתפתחותה . באחד השלבים , האמצעי שבהם , נתן _בן אשר דעתו על הרשימה ומסתבר שערכה ואולי גם הוסיף עליה , ומאז נקרא שמו עליה . גם הזיקה בין שתי הרשימות הגדולות , רשימת הא " ב והרשימה החדשה , זוכה לבירור נרחב הן אשר לפרטים הנראים סותרים הן אשר ליחסי זמניהן של הרשימות . וכן אנו בוחנים את ניגודי הצורה בקרב זוגות הפריטים בשתי הרשימות ומנסים להגדיר את טיפוסי הניגודים בהגייה , בכתיב ובהטעמה . הפרק האחד עשר בוחן את סוגי הדו משמעות במבנה הבלשני הסמנטי של התיבות בשתי הרשימות , הן על פי תפיסות הקדמונים הן על פי תפיסות מודרניות . והפרק שלאחריו מברר את הקשר בין שתי הרשימות הגדולות ובין התפרסות פריטיהן במסורה הגיליונית של כתבי היד הקדומים של המקרא , מה שנמצא בהם ומה שאיננו נמצא בהם אלא במקורות מאוחרים . בפרק השלושה עשר מתפרסמים לראשונה שני קטעי גניזה , שבהם רשימות מילוניות היוצאות מסוגת " ב בתרי לישני " של המסורה ומפליגות מעבר לה אל מה שמתקרב למילון , לפחות מילון הומונימים . השני שבקטעים אלה , שהוא מאוחר

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help