sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

המסורה , השתלשלות שצצה ועולה מבין קפלי המסורה , ועד אל העשייה המילונית המפותחת והבשלה , שצמחה בחיקה של חכמת הלשון הערבית , היא מגעת . מן המקובלות הוא שראשוני המילונים העבריים בימי הביניים , שרובם אף כתובים ערבית , על ברכי המילונאות הערבית נולדו . עניין זה נעשה מן המוסכמות שאין _צריכין ראיה , אף שלא הוכח מעולם דרך שיטה שהניצנים הראשונים של העשייה המילונית נבטו והפציעו מתוך זיקה לערבית . בפרקיו הראשונים של חיבור זה באנו לבחון את המוסכמות האלה . כלום אפשר להניח יסודות של ממש לתלות התכנים של המילונאות העברית בעת היוולדה במילונאות הערבית ? כלום אפשר להניח שהמילונאות העברית בראשיתה היא חיקוי של המילונאות הערבית על שיטותיה , או שמא יש גורמים שונים , מבניים וכרונולוגיים , המקשים על הנחת החיקוי או אפילו מונעים אותה ? שני הפרקים הראשונים דנים בשאלות אלה וכיוצא באלה , וכן במעמדו של רב סעדיה גאון בין שתי התרבויות וכתרומתו לראשית המילונאות העברית . התברר שרב סעדיה גאון הריהו בחזקת מחדש גדול לא רק בעצם היותו המילונאי העברי הראשון , אלא גם בשיטות המילוניות שנקט אף בהשוואה למילונאות הערבית שהייתה בימיו ולפניו . הוא ערך את מילונו שתי חטיבות , סדורות האחת על פי ראשי התיבות והאחרת על פי סופיהן . הוא ערך את ערכיו לא בשורשים כנהוג במילונאות הערבית , אלא כשמות על פי תפיסתו , ואת החטיבה השנייה ערך לא על פי אותיות בודדות שבסופי התיבות , אלא במילון חרוזים , כספר עזר למשוררים - כל אלה תכונות שאינן ידועות לנו מן המילונאות הערבית . בפרק השלישי אנו באים לבחון את דרכי המסורה וטיפוסית ומה שיש בה משום מלאכת המילים - מיונים , סידורים ועריכה , המלמדים על מודעות לשונית בכלל ועל מודעות לקסיקלית בפרט . בדרך הילוכנו נתבהרה לנו סוגיה חדשה ובלתי ידועה בדרכי המסורה . יכולנו להצביע על הקרבה העניינית והכרונולוגית של רשימות המסורה הערוכות כמקבצי מילים בעלות הברת סיום שווה ( סיומי חרוז ) אל מעשה הפייטנים בני המאה השמינית והתשיעית . אפשר שבהשראת מנהגי החריזה של אלה קיבצו המסרנים תיבות שוות חריזה לכלל רשימות מסורה מצרפת , והפייטנים יכלו להיעזר בהן ולמצוא חרוזים מתאימים כחפצם . שמא אף רב סעדיה גאון , שערך את החטיבה השנייה של אגרונו בסדר החרוזים , קיבל את השראתו מרשימות כאלה , ולא רק מהן . אפשר , אף שאין ודאות בדבר . הפרק הרביעי מלמד שמלאכתם של בעלי המסורה , כשם שהיא מעידה על רגישות דקדוקית , כך היא מעידה על ערנות לקסיקלית ועל עיסוק ראשוני במילים , העשוי להיות צעד ראשון לקראת עיסוק מילוני . לא רק מושגי לשון ראשוניים היו

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help