sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

בדיבור פה אף לפניו , אלא שהצד השווה שבכל אותם מעשים ואירועים , שכולם לא יצאו בזמנם מכלל קוריוז ושלא עלה בידם להעמיד דבר שהגיע לכלל מעשה בר קיימא . ולא היה יכול חזונו של בן יהודה להתגשם לולא נכרך מתחילתו ונקשר קשר הדוק במעשה תחיית עם ישראל בארצו ובצמיחתו של היישוב היהודי החדש בארץ ישראל . שני מעשים אלו שתחילתם מצער שגאו מאוד . החזון הציוני נתגשם בדמות התבססותו של הבית הלאומי ותקומת מדינת ישראל , וחזון הדיבור העברי נתגשם באותה מדינת ישראל עד כדי העמדת העברית לשון אם המדוברת כיום בפיותיהם של כחמישה מיליון איש , מוסף עליהם כשני מיליון איש , יהודים ושאינם יהודים , שהיא בפיהם - ברמות שונות של רהיטות - לשון שנייה . לא בכדי נחשבת תחיית הלשון העברית בדיבור פה לאחד מהישגיה הגדולים של התנועה הציונית . הקובץ שלפנינו שיסודו בהרצאות שנישאו בשנת תשס " ד ביום העיון המשותף לאקדמיה ללשון העברית ולחוגים ללשון העברית באוניברסיטאות בארץ מציג מבחר מגוון של עיונים בפניה השונות של הלשון העברית החדשה , שימיה , כאמור , מאתיים וחמישים שנה . אכן לא הכול מסכימים עם מנייה זו , וביקורת על טיבה ימצא כאן המעיין במאמרו של עוזי אורנן . בדבריו מבקש אורנן להעמיד על ההבדל שבין תחיית העברית הספרותית לתחיית העברית המדוברת וממקום זה הוא בא לקבוע את נקודת ההתחלה של העברית החדשה ב " תקומת דור של דוברי עברית בארץ ישראל שהעברית הייתה לו שפה יחידה או עיקרית " , היינו בימיו של בן יהודה ובבן יהודה עצמו . דומה שאין חולק על הבחנה זו שבתוך העברית החדשה , ועיקר המחלוקת בזה הוא בשאלת ההשלכות הרעיוניות שיש לה ושאף עומדות בבסיסה . מכל מקום , ראוי לציין שאין המספר " מאתיים וחמישים " בבחינת " קביעה חדשה " שהעמידו אבות הכינוס שקובץ זה הוא פריו , כי אם הליכה בעקבות החלוקה המקובלת הרואה ארבע תקופות ראשיות בתולדותיה של העברית . כל אחת מאותן ארבע תקופות נחלקת בתוכה , כידוע , לתקופות משנה , כל אחת על פי ענייניה , ואף הנדון שלפנינו כך הוא : אותה " עברית חדשה " שגילה מאתיים וחמישים שנה נתונה להבחנה בתוכה . לפני כחמישים שנה , שנים אחדות לאחר קום המדינה , פרסם זאב בן חיים את מאמרו הקלאסי " לשון עתיקה במציאות חדשה " שבו העמיד על הקשר המתקיים וצריך שיתקיים בין רובדי לשוננו הקדומים ללשוננו שבדור הזה . מאמרו של משה אזר בא לעיין עיון מחודש בארבעה מן העניינים שהעלה בן חיים , אחד מהם הוא שאלת מקומה של הכוונת הלשון בימינו , הנראית לכאורה מיותרת בזמן שהלשון העברית מהלכת כלשון ראשונה וטבעית בפי כמה מיליוני בני אדם . לשאלה זו מצרף

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help