sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ה

עם הספר שמחתי שבשעה שתוכנן הכינוס המדעי שקיימו האקדמיה ללשון העברית והחוגים ללשון העברית בחמש אוניברסיטאות בארץ בשנת תשס " ד נתקבלה הצעתי להעמיד במרכזו את העיון במאתיים וחמישים שנות עברית חדשה . לא צריך היה למצוא צידוק לניסוח זה של הנושא . זה שנים שחוקרים רבים סבורים שבאמצע המאה השמונה עשרה חל מפנה בתולדות הספרות העברית ובלשונה . משהוחל בעבודה במילון ההיסטורי ללשון העברית באקדמיה ללשון העברית לפני למעלה מחמישים שנה , נקבע בצדק שהפעילות הספרותית בעברית של משה מנדלסון וחבריו בשנת 1750 בקירוב פותחת את התקופה החדשה בתולדות הלשון העברית . ואז כוננה מערכת המילון את המדור לעברית חדשה , העוסק בחיבורים שנכתבו משנת 1750 בקירוב ועד ימינו . אף לא אחד מחברי מערכת המילון סבר שאפשר לנתק את העיסוק בספרות החדשה מהעיסוק בלשון . כמובן , לא נעלם מאיש מאתנו שתקופה זו בת מאתיים וחמישים השנים מחולקת לתקופות משנה , והקו המבדיל בין תקופות המשנה העיקריות עובר בשליש האחרון של המאה התשע עשרה . התקופה הראשונה מאופיינת בשלב הראשון שלה בעלייתם של המודרנה _והחילון כמעמידי צרכים חדשים לכתיבה העברית ובשלב השני כהתגבשותו של הסגנון המעורב . אחר כך נפתחת תקופת הדיבור העברי בשנות השמונים של המאה התשע עשרה . ומאז נתחדשה העברית בדיבור פה אפשר לדבר על כמה תקופות משנה בלשון החיה . פרסומם של עשרת המאמרים הכלולים בכרך הזה נותן ביטוי למסלולים שונים בחקר העברית החדשה ולדרכי ההסתכלות על המסלולים האלה . חיים א ' כהן נטל עליו את מלאכת העריכה של הקובץ . חא " כ הוא חבר בכיר באקדמיה ובוועדת הדקדוק שלה , ולאחרונה נתמנה עורך משנה של המילון ההיסטורי ללשון העברית . כהן הוא אחד הדוברים החשובים בחקר התגבשות התקן בעברית החדשה ובעל עמדה ברורה בדרכי גיבושו בדורנו , גם כמבררן של סוגיות בתקן הלשוני וגם כמיטיב כתוב משובח . תודת האקדמיה נתונה לו בזה על עריכתו של הקובץ הזה . יש להניח שמשתתפיו יוסיפו בעתיד על מה שרואה אור כאן , ויש לקוות שהמחקרים המתפרסמים בו יעוררו חוקרים אחרים לדון בסוגיות המוצעות בו , ואין לנו שכר סופרים גדול מזה . בשניים בתמוז תשס " ט משה בר אשר

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help