sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

צוואיץ ' מנתחת את האופן שבו כוננה הסינתזה המודרניסטית בין גוף לתנועה באמצעות הצגה של שני קטבים מנוגדים שסינתזה זו מוסברת ביחס אליהם : סובייקטיפיקציה של הרקדן באמצעות ייחוס של ביטוי אישי , כלומר תפיסתו של הרקדן בתור גוף ידע המופיע כסובייקט בזכות ביטוי של אנרגיות נפשיות ופנימיות ; ואובייקטיפיקציה של התנועה באמצעות הביטוי הגופני של הגוף הרוקד ( מבחינה היסטורית , היא ממקמת את הקוטב הזה בניאו – אוונגרדים של שנות ה – 60 וה – 70 בארצות הברית ) . צוואיץ ' מסבירה : ביסוס המחול המודרני על ביטוי טהור , " אבסולוטי " , של החוויה האנושית בתנועה גופנית אפשר את הופעתם של כוריאוגרפים – יוצרים החל במאה העשרים והלאה . ביטוי אישי , כפי שטען אנדרו יואיט , מסמן את האידיאולוגיה האסתטית של המחול המודרני , המכריז על שחרור דרך הגוף החווה את האמת שלו כטבעו . הטענה לטוהר התנועה מתבססת על מה שמוכרז כמקורה של התנועה : גופו של הרקדן . לפיכך , ביטוי אישי הוא אופרציה אידיאולוגית התולה את ההכרחיות שבתנועה בדחף של הגוף לנוע ולהביע את החוויה הפנימית ( הרגשית ) שלו , בהתאם לטבע שלו ש " לא יכול לשקר " , לפי האמרה המפורסמת של גרהם . התנועה הופכת כרוכה מבחינה אונטולוגית בגוף . ( עמ ' 44 ) אל מול היומרה המודרניסטית להתביית על הממשות החומרית של המחול , צוואיץ ' גורסת כי שבע עבודות הכוריאוגרפיה שהיא חוקרת קוטעות לחלוטין את המשטר האורגני וחוצות אותו . מה שעולה מניתוח העבודות על ידיה , הוא שחלק מהמחול האירופי , כפי שהחל להופיע בשנות ה – , 90 מדגים כי הקשר האורגני בין גוף ותנועה אינו הכרחי , אלא הוא תמונת העולם המיתולוגית של העידן המודרני . העבודות שצוואיץ ' מנתחת מלמדות כי אין טלאולוגיה של גופים ושל תנועות אנושיים הקשורים להתפתחות הטכנית של חשיפתה של אמת ישותית , וזאת מפני שיש בנמצא מודלים ישותיים אחרים , בלתי דיאלקטיים . זהו הרגע שבו כוריאוגרפים אירופים קוטעים ומנתקים את האורגניות של נתוני המחול

הוצאת אסיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help