sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

פתח דבר ארשה לעצמי לפתוח בגילוי נאות שהוא מסממני העת הזאת . משנת תשל " ו ועד שנת תשס " ה ליוויתי את האירועים וההתפתחויות הנוגעים למעמדה הציבורי של הלשון העברית בתוקף תפקידי כמנכ " ל האקדמיה ללשון העברית . לפני שנים אחדות כתבתי ספר , " מלשון יחידים ללשון אומה " , העוסק בתולדות התפתחותו של הדיבור העברי בארץ ישראל בשנים תרמ " ב - תרפ " ב . מבחינה מסוימת הספר המוגש בזה לקורא הוא מעין המשך לו . משחלפה שנת השישים להקמת מדינת ישראל הגיעה העת להתבוננות מעמיקה במעמד הלשון העברית במדינה שבדרך ולאחר הקמתה . במבוא נסקרות בקצרה כמה התפתחויות , הצעות ויזמות שחיזקו את מעמדה הציבורי של העברית בתקופת המדינה בדרך . בשאר פרקי הספר נבחנת הלכה למעשה ההתפתחות ההיסטורית , הערכית האידאולוגית של מעמד הלשון העברית ברשות הרבים - במסגרות ממלכתיות , ציבוריות והתנדבותיות . כמו כן מתוארים מאמציהם של מנהיגי המדינה להעמיד את העברית כערך מרכזי בעיצוב דמותה התרבותית של ישראל ומעורבותם בייסוד האקדמיה ללשון העברית כמוסד המופקד בחוק על חקר הלשון ותקנתה . הספר עוסק גם במאבק בהשפעת הלעז בכל שנות המדינה ובמעמד הלשון הערבית בישראל . הספר רובו ככולו מבוסס על מקורות ראשוניים : מסמכים השמורים בגנזך המדינה , בארכיון האקדמיה ללשון העברית , בארכיון הכנסת ובארכיון בן גוריון ומאמרים שפורסמו בעיתונים . אני חב חובת הוריה לאלה שסייעו לי במהלך כתיבת הספר . ראשון לכולם ידידי ורעי ד " ר גבריאל בירנבאום , אשר הרעיף עליי מידיעותיו , הקדיש לי שעות רבות מזמנו , קרא את כל כתב היד והאיר את עיניי בענייני סגנון ותוכן . לפרופ ' משה בר אשר , ידידי משכבר הימים והשנים , עורך סדרת " אסופות ומבואות בלשון " שהספר נדפס בה , על טיפולו המסור והמהיר בכתב היד ועל העידוד הרב שהעניק לי . למיכל זפט _, מנהלת חדר העיון בגנזך המדינה ולהלנה וילנסקי העובדת לידה . לשלמה גולדברג , ידידי הטוב והמיטיב , מנהל מחלקת ההשאלה בבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי . לרבקה מרקוס , מנהלת ארכיון הכנסת וליוסי דולב . ליהודית גידלי , מנהלת ועדת החינוך והתרבות של הכנסת , ולנאוה איזין מהארכיון לתולדות החינוך

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help