sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

לאמתו של דבר , ספרו של הרב יוסף הוא קריאה מאשימה נגד עמיתיו , הרבנים הליברלים . מעניין שהרב יוסף לא החשיב במיוחד את הנאו אורתודוקסייה הגרמנית . אולם לגבי עמיתיו הרבנים הליברלים סבור היה הרב יוסף , שהם אשמים בנזק הכבד שנגרם ליהדות בגרמניה המודרנית . בכוונה הם הזניחו את היסוד הלאומי החזק שיש ביהדות , ואפילו דיכאו אותו וצמצמו את היהדות לכדי עוד השתייכות דתית , אחת מני רבות הנמצאות בגרמניה המודרנית . בכך נכשלו בהשגת מטרתם המוצהרת , דהיינו התחדשותה של היהדות במסגרת המודרנה . במקום זאת אפשרה תנועת הרפורמה , בלי כוונה , את היכחדותה של היהדות בתמיכה שנתנה לאקולטורציה , ובכך ביטלה את מודעותם של היהודים להיותם יהודים ואת גאוותם על שייכותם ללאום היהודי . הטענה הזאת נעשתה לטענה הבסיסית של דור שלם של יהודים צעירים אחרי מלחמת העולם הראשונה , עשר שנים אחרי פרסום ספרו של הרב יוסף , ויש לה יסודות איתנים מאוד . הרב יוסף אמנם היה מודע היטב לכוונה הראשונית של אנשי הרפורמה היהודים , שהייתה ההפך הגמור מהתופעה המעציבה שתיאר בזמנו . אך בעיניו יש למדוד את היעילות המתמשכת של התנועה לפי תוצאותיה . תנועת הרפורמה נוסדה בתחילת המאה התשע עשרה ובאה להילחם במגמה עיקשת של חילוניות ואדישות לדת , בייחוד בקרב יהודים עשירים ומשכילים במערב אירופה . התנועה לא הייתה תגובה לעובש שהעלתה המסורת , אלא תגובה להשפעות ההרסניות של ההשכלה הקיצונית ושל האמנציפציה האזרחית על שמירת מצוות היהדות . עקב רעיונותיה של ההשכלה דווקא , ואפילו עוד יותר מחמת נפילתן של חומות הגטו וסופו של הלחץ הפנימי לאחר מכן , רבים מיהודי גרמניה הפנו עורף לבית הכנסת . תנועת הרפורמה הייתה ניסיון להגיב להתפתחות הזאת . אנשי התנועה ראו בעצמם לא את המחלה אלא את התרופה למשברי היהדות המודרנית . ההפרטה הכללית של הדת במאה התשע עשרה גרמה לשמירת המצוות להיות תלויה במניעי הפרט ובמחשבותיו , וסמכותה המשפטית והחברתית של הרבנות נעשתה תלויה במוכנותו של הפרט לקבל אותה מרצונו . לטענת אנשי תנועת הרפורמה , כדי לספק ליהודים מניע להישאר יהודים בעידן המודרני יש למצוא את מהות היהדות במשהו שאינו ההלכה ואשר קיים מחוצה לה . שלא כמשה מנדלסון , שפעל רק חמישים שנה לפני כן , הוגי הדעות היהודים הליברלים שאפו לקבוע את מהות היהדות במסגרת תרומתה המקורית לתרבות העולם , ולא בדברים המפרידים את היהודים מתרבות העולם . התאולוגיה של תנועת הרפורמה הלכה בעקבות רעיון זה והתפתחו בה כמה תאוריות מעניינות המבוססות על מושגים יהודיים מסורתיים , תאוריות שמטרתן לתמוך באותו בקצרה על ספרו של הרב יוסף אצל מאיר , ״יהדות ליברלית״ ( לעיל הערה , ( 3 עמ׳ Eloni , ; 245 – 244 Zionismus ) n . 4 above ( , p . 209 ; Christian Wiese , Challenging Colonial Discourse , Leiden 2005 , pp . 327 – 328

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help