sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המוסרי של העם היהודי . אם רוצים שהציונות תצליח אין לבסס אותה על מצבם הנוכחי של היהודים במערב , אלא על אלפי שנות ההיסטוריה היהודית . לפיכך שומה על הציונות לשאוב מהאמונה היהודית היסטורית על בוא הגאולה ומהמודעות לשליחות התרבותית שיש לה למען העולם , והיא תיתן לעם היהודי ״את התקווה שיוכל לתת לאנושות ערכי מוסר חדשים גם בעתיד״ . שטראוס שב ואמר ש״הציונות המדינית היא ארגונה של אי אמונה ביהדות״ , וטען שהוא היה מעדיף את ״הנטורליזם של פרויד על פני האידאליזם של יוסף״ ושל התנועה הליברלית ביהדות בכלל , שבעיניו הרב יוסף הוא נציגה . כשחושבים על הסיבות שבגללן שטראוס מפריך את המחלוקת הזאת נזכרים מיד בוויכוח המפורסם בין שטראוס לבין הפילוסוף הליברל יצחק יוליוס גוטמן , כיוון שבשני הוויכוחים האלה סלע המחלוקת איננו הציונות , אלא השאלה אם אפשר למצוא את שביל הזהב בין אתאיזם לאורתודוקסיות עיוורת . לדעת שטראוס האמונה הדתית היא ״דבר מה שהחשיבה הפוליטית מניחה״ , ואילו הוגי הדעות הליברלים סבורים שהדת היא סימוכין רציונליים להתגלות , ושהתפיסה הפילוסופית של אלוהים לא רק אפשרית , אלא היא גם נובעת ממחויבות דתית . בשנת , 1933 לאחר עליית הנאצים לשלטון , הופנו אל הרב יוסף איומים על חייו , ונתבע ממנו שיעזוב את גרמניה לאלתר . המצב היה חמור דיו כדי לגרום לאשתו ולבתו סוזי לנסוע לברלין . שתי הבנות האחרות כבר עלו לארץ ישראל . הרב יוסף עצמו נשאר בקהילה , כפי שעשו רבים מעמיתיו לרבנות במקומות אחרים בגרמניה , לרוב עד לשלב שבו כבר היה מאוחר מכדי להימלט מאימת הנאצים . בשנת , 1936 לאחר 34 שנות שירות לקהילה , הגיע הרב יוסף לגיל פרישה . הוא ואשתו עזבו את שטולפ ועלו לארץ ישראל . הוא התיישב בחיפה , ונעזר בשניים מחבריו הוותיקים : מקס אלק ( , ( Elk הרב הליברלי של שצ׳צ׳ין , שהצליח לבנות בחיפה קהילת ״בית ישראל״ משל עצמו , קהילה לא אורתודוקסית פעילה של מהגרים מגרמניה ( אלק גם לקח חלק בהקמת מרכז החינוך על שם ליאו בק בחיפה , הקיים עד היום ) , וארתור בירם ( , ( Biram שהרב יוסף Max Joseph , “ Zur atheistischen Ideologie des Zionismus ” , Der judische Student 25 20 . ) 1928 ( , 6 – 7 , pp . 8 – 13 ; 8 , pp . 6 – 17 ; 26 ) 1929 ( , 5 , pp . 15 – 22 בשני המאמרים האחרונים שכתב , יותר משיש הפרכה של תורת פרויד יש הפרכה של תורת שטראוס ודיון על ערכה הפילוסופי של הדת בהגות המודרנית . ibid . 25 ) 1928 ( , 6 – 7 , p . 11 21 22 בנימה פולמוסית ביותר סירב שטראוס לדבר על עניינים אלה עם הרב יוסף בגלל התעקשותו לדבוק ״באמונה דתית חסרת כוח וחלשת רצון״ , שכוונתה היא אדיפיקציה ( הארה ) ותו לא . ראו Strauss , “ Zukunft einer Illusion ” , ibid . 26 ) 1929 ( , 5 , pp . 22 – 27 Eliezer Schweid , “ Religion and Philosophy : The Scholarly Debate between Julius 23 Guttmann and Leo Strauss ” , Maimonidean Studies 1 ) 1990 ( , pp . 163 – 195

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help