sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שירת הרב יוסף את קהילתו בנאמנות , סידר קידושין , לוויות ותפילות בשבתות ובימים הנוראים , ימים שבהם נכחו רוב היהודים שבידוע היה שקיימו מצוות רק שלושה ימים בשנה . בית הכנסת התפאר בעוגב ובמקהלה , ששרה נעימות פופולריות של לואיס לוונדובסקי ( , ( Lewandowski כמו בבתי כנסת רבים ברחבי גרמניה . אולם השירה בשטולפ הייתה אך ורק בשפה העברית . בימי ראשון לימד הרב את הילדים עברית , יהדות והיסטוריה יהודית , והכין את הנערים לבר המצווה שלהם . כיוון שתמך מאוד בשוויון בין המינים הכין גם את הנערות לבת המצווה שלהן , ובהן גם את שלוש בנותיו : אווה חוה , סוזי שושנה ויודית יהודית . כמעט כמו כל שאר הרבנים הליברלים בזמנו גם לבו היה נתון לפילוסופיה וללמדנות שביהדות הרבה יותר מאשר לכללי קיום המצוות . בהתאם למסורת של התאולוגיה הליברלית הגרמנית הוא ראה ביהדות דת המטיפה לאתיקה ולמוסר אוניברסלי . בשנת 1927 תרם הרב יוסף לערך העוסק בחג החנוכה באנציקלופדיה ליהדות ( Judisches Lexikon ) שהוציא לאור גאורג הרליץ ( Herlitz ) הציוני . האנציקלופדיה נכתבה בשפה הגרמנית ויצאה לאור בארבעה כרכים בברלין בשנים . 1930 – 1927 בערך שכתב הרב יוסף מתואר לראשונה כיצד עוצב אופיו של חג זה מחדש עקב עליית הלאומיות היהודית . באותה עת נעשו עוד רבנים לא אורתודוקסים לציונים בלב ובנפש , אבל בגרמניה הם עדיין היו מיעוט שבמיעוט . בעקבות הניסיונות הטראומטיים של מלחמת העולם הראשונה התאכזב הדור הצעיר מהיהודים הבורגנים המתבוללים , וחיפש דרכים חדשות לשלב את הגישה הליברלית בהשקפה לאומית יותר של היהדות . החבר הבולט ביותר בקבוצה זו היה קורט וילהלם ( , ( Wilhelm , 1900 – 1965 הרב הליברלי של דורטמונד , שלימים ייסד את קהילת ״אמת ואמונה״ בירושלים ועמד בראשה . בקהילה זו התאספו עולים בולטים מגרמניה וחניכי התרבות הגרמנית כגון אלזה לסקר שילר , מרטין בובר , ארנסט סימון והוגו ברגמן . בשנת 1962 הקדיש 11 לואיס לוונדובסקי ( , ( 1894 – 1821 אחד המלחינים הפופולריים והמשפיעים ביותר שכתבו מוזיקה ליטורגית יהודית במאה התשע עשרה . מנגינותיו הן עיקר הליטורגיקה היהודית ברחבי העולם עד עצם היום הזה . 12 בנושא זה ראו Francois Guesnet , “ Channukka and its Function ” , in Michael Berkowitz ed . ( , Nationalism , Zionism and Ethnic Mobilization of the Jews in 1900 and Beyond , ( Brill 2004 , p . 238 13 על שינוי הדעות האטי בנושא זה ראו למשל את החיבור הקצר והמעניין של הנס נורדן ״ליברליזם וציונות״ : Hans Norden , “ Liberalismus und Zionismus ” , Judische Rundschau , . 26 . 10 . 1926 , p . 599 הנס נורדן הוא בנו של רבה הליברלי של אברפלד , יוסף נורדן . הנס נורדן לחם במלחמת העולם הראשונה ונפצע , ומת מפצעיו זמן קצר לפני פרסום המאמר . 14 בשנת 1929 החליף קורט וילהלם את בנו יעקב ( , ( Jacob הארכי אקולטורליסט הקאנטיאני , וכך התרחש חילוף דורות אמתי . על קורט וילהלם ראו George Y . Kohler , “ Platzmachen fur

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help