sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בארץ ישראל . לדעתו ההתבוללות בגולה גורמת להשמדתה של היהדות , לא פחות , והאמונה הדתית כשהיא לעצמה – כפי שטוען התאולוג הרפורמי – לא תוכל לספק יסודות איתנים כדי להציל אותה . הרב יוסף נולד ב 1868 בפילנה ( Filehne ) הסמוכה לפוזן ( פוזנא ) , עיירה שהייתה בה קהילה יהודית תוססת ועתיקת יומין . הוא היה השמיני מבין עשרה ילדים . כשהיה בן 17 נשלח לברלין ללמוד יהדות ב״בית המדרש הגבוה למדעי היהדות״ , שהתאפיין בהשקפות ליברליות , ובה בעת למד גם מדעי הרוח באוניברסיטת ברלין . בית המדרש הגבוה נוסד עשור קודם לכן בתור סמינר רבנים מודרני בעל גישה אקדמית ללימודי היהדות . תפקיד חשוב בפרויקט פורץ דרך זה היה ליהודי נוסף מפילנה , הפילוסוף מוריץ ( משה ) לצרוס ( . ( 1903 – 1824 כשהגיע מקס יוסף לברלין עדיין היה לצרוס יושב ראש הוועד המייעץ של המוסד . יוסף למד בבית המדרש הגבוה מפי מאורותיהם הגדולים של מדעי היהדות , כגון דוד קאסל ( Cassel ) והיימן שטיינטל ( . ( Steinthal שנים לאחר מכן הוסמך לרבנות והיה גם לבעל תואר דוקטור בפילוסופיה , כמו רבים שנשאו בתואר הכפול ״רב דוקטור״ ( Doktorrabbiner ) בגרמניה בימים ההם . יוסף הצטרף לתנועה הלאומית של הרצל עוד בהיותו סטודנט . במשך זמן קצר פעלה בבית המדרש הגבוה אגודה ציונית של סטודנטים , אך הנהלת המוסד דיכאה אותה במהירות רבה . כחברים אחרים באגודה גם לרב יוסף היו קשיים חמורים לכהן במשרת הרבנות בגלל העדפתו את הציונות על פני כל הזרמים האידאולוגיים שפעלו בזמנו בקרב יהודי גרמניה . ברובן הגדול של הקהילות היהודיות בגרמניה שלטו ליברלים תומכי התבוללות ופטריוטים גרמנים שחששו , ולא רק מסיבות תאולוגיות , שמנהיג רוחני מסוגו של הרב יוסף יבאיש את ריחם אצל הגויים . בשעה שהרב יוסף עדיין התאמץ למצוא משרה , אמיל כהן ( , ( Cohn למשל , אחד השותפים המייסדים של האגודה הציונית בבית המדרש הגבוה , איבד את משרתו ב 1907 בברלין מחמת היותו ציוני . ברשימת הסטודנטים שנכחו באספה המכוננת של האגודה , שנערכה בפברואר , 1902 נכללים כמה שמות שלימים עלו לגדולה , כגון ההיסטוריון המפורסם אויגן טויבלר ( , ( Taubler המנהל הראשון של הספרייה הלאומית גוטהולד ווייל וכן 2 דוד קאסל ( 1893 – 1818 ) היה מראשוני המרצים בבית המדרש הגבוה למדעי היהדות בברלין מ 1872 ואילך . בשנת 1853 פרסם את המהדורה האקדמית הראשונה של ספר הכוזרי לרבי יהודה הלוי עם תרגום לשפה הגרמנית . היימן שטיינטל ( 1899 – 1823 ) לימד פילוסופיה של הדת בבית המדרש הגבוה למדעי היהדות . עם מוריץ לצרוס ייסד שטיינטל דיסציפלינה אקדמית חדשה : ״פסיכולוגיה קולקטיבית של האומות״ , ״פסיכולוגיה לאומית״ ( . ( Volkerpsychologie 3 בנושא זה ראו מיכאל מאיר , ״יהדות ליברלית וציונות בגרמניה״ , בתוך הנ״ל ( עורך ) , יהדות בתוך המודרניות : חיבורים על ההיסטוריה והדת היהודית , תל אביב תשס״ז , עמ׳ , 255 – 241 בייחוד עמ׳ . 244 4 בנושא זה ראו Yehuda Eloni , Zionismus in Deutschland , Gerlingen 1987 , pp . 475 – 483

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help