sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הרב מקס מרדכי יוסף – בין רפורמה לציונות יעקב קולר הרב מקס מרדכי יוסף ( 1950 – 1868 ) היה תופעה כמעט ייחודית לזמנו . הרב יוסף חי בגרמניה , בסוף המאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים , ושלא כאחרים הוא הרגיש בנוח עם שתיים מתוך שלוש האידאולוגיות שהתחרו על לב קהילות היהודים שם . אולם שילוב האידאולוגיות שלו איננו השילוב הרגיל . בכל פעם ששלושת המחנות הללו הקימו קואליציה יחד חבר הפלג האורתודוקסי לתנועה החדשה , תנועת הציונות החילונית , בניסיון לערער על הרוב המוחלט ששרר שנים ארוכות במרבית הקהילות , רוב של נציגי היהדות הליברלית מודרנית – יהדות שאינה מסורתית . בדומה למציאות בישראל של היום , שבה המפלגות החרדיות חוברות לקואליציה עם מפלגות חילוניות , גם לרבנים הנאו אורתודוקסים בגרמניה היה הרבה מן המשותף עם תנועתו החילונית המתפתחת של הרצל , כמו למשל העדפת השפה העברית בכל העניינים הנוגעים ליהדות , אולם בעיקר רתיעה עזה מהתבוללות ומפטריוטיזם גרמני . הרב יוסף לא היה רב אורתודוקסי . בענייני הלכה הוא לא היה דוגמטי ואף לא טכנוקרט . לדידו הנבואה המקראית עומדת במרכז ההוויה היהודית . הוא הדין באחיזה המובנת מאליה בשבילו ברעיון שהיהדות היא ״מונותאיזם אתי״ . באורח נחרץ הרבה יותר מכמה וכמה הוגים לא אורתודוקסים הוא אפילו אימץ את ממצאי ביקורת המקרא , שפרחה בזמנו במאמציה לגלות את זהותם של מחברי הספרים הקנוניים של התנ״ך ואת זמני חייהם . כמו כן היה הרב יוסף ציוני נלהב , ואפשר לומר שהציונות שלו היא הכוח המניע להשקפתו הכללית על היהדות . הוא האמין ברבות מאמונות היסוד של התאולוגיה היהודית הליברלית בגרמניה , כפי שהתפתחה במשך קרוב למאה שנים לפני הולדתו , כל עוד תמכו התיקונים התאולוגיים הללו ברעיונו העיקרי , שלפיו את הפתרון ל״שאלה היהודית״ הבוערת של תקופתו אפשר למצוא רק בתחיית היהדות 1 לעניין זה ראו מיכאל מאיר ( עורך ) , תולדות יהודי גרמניה בעת החדשה , ירושלים תשס״א – תשס״ה , ג , פרקים ד – ה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help