sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

אם כך , חוויות השואה של שז " ך היו מצומצמות למדי – והוא עזב את ורשה עוד בטרם הוקם שם הגטו ( באוקטובר . ( 1940 אולם החוויות שחווה באותם חודשים ספורים , וסיפורי הזוועה ששמע במהלך השואה ובעיקר אחריה , עוררו את העניין העמוק שלו בשואה . פנקסי ההר , במיוחד השישי , מלאים בתיאורים מפורטים של חיי הגטו ושל מחנות ההשמדה שאסף שז " ך מפי ניצולים וקרא בספרות התיעוד המועטה על השואה שהחלה להופיע בתחילת שנות החמישים של המאה הקודמת ( כגון ספרו של יחיאל די – נור , הלא הוא ק . צטניק , " סלמנדרה " . ( רוב התיאורים המופיעים בספר זה , אם כן , שאובים מכלי שני . אולי דווקא ריחוקו היחסי מן המאורעות אפשר לו לעסוק בהם ובהנצחתם באופן כה אינטנסיבי וגם לבצע חשבון נפש דתי כה נוקב בעקבותיהם . מיד עם עלייתו נרתם שז " ך לפעילות מפלגתית ותרבותית בתנועת " הפועל המזרחי " . כפי שהראתה חוה אשכולי , שז " ך התנגד לעמדה שרווחה בקרב הנהגת ה " מזרחי " שגם נוכח הידיעות על השמדת היהודים עדיף להתמקד בחתירה למדינה יהודית . שז " ך טען לעומתם שיש להשקיע מאמצים ניכרים בהצלת יהודי הגולה ללא קשר למאבק למען עלייה והקמת מדינה , אך ניסיונות השכנוע שלו עלו בתוהו . לאחר קום המדינה התמנה שז " ך למנכ " ל משרד הדתות וכיהן בתפקידו למעלה מעשרים שנה , עד נובמבר . 1968 גולת הכותרת של פועלו בתפקידו זה הייתה טיפוח מקומות קדושים , כתחליף למקומות הקדושים המסורתיים המרכזיים ( הכותל המערבי , מערת המכפלה בחברון וקבר רחל בפאתי בית לחם ) , שלא נכללו בגבולות מדינת ישראל הצעירה . שז " ך ניסה – בהצלחה לא מבוטלת – להפוך מקומות קדושים שוליים יחסית למרכזיים ( כמו קבר רשב " י במירון ) ולחדש מקומות נוספים , כמו " סלע החורבן " ליד בית שמש . הוא עיצב מנהגים שונים סביב מקומות קדושים אלה ועודד עלייה לרגל אליהם בזמנים שונים . במסגרת תפקידו היה שז " ך הממונה על הר ציון , מקום שבו נמצא , לפי מסורת עממית , קברו של דוד המלך . הר ציון היה למעשה החלק היחיד מהעיר העתיקה שנכלל בתחומי מדינת ישראל לאחר תום מלחמת העצמאות . שז " ך קיווה להקים בו מרכז רוחני תוסס שימשוך אוכלוסייה דתית , מסורתית וחילונית ויעניק למדינה את הצביון הדתי בצד הממלכתיות החילונית שאותה הנהיג ביד רמה בן – גוריון . בשנים הראשונות 19 י ' די – נור ( ק . צטניק ) , סלמנדרה , י " ל ברוך ( מתרגם ) , תל אביב תש " ז . 20 אמנם ראו להלן בעמ ' , 20 שם שז " ך אומר ששהה בגטו ורשה בחודשים הראשונים להקמתו , אך ייתכן שהוא מתכוון לחודשי הכיבוש הגרמני הראשונים . 21 אביחי צור ניתח את היומנים שהשאיר איש הזונדרקומנדו זלמן גרדובסקי והדגיש שהימצאותו " בלב הגיהינום " אינה מאפשרת את הניתוח האובייקטיבי של המאורעות ואת הנכונות לבחון באופן ביקורתי את האמונה . ראו את אחרית הדבר שלו : "‘ מדוע היינו כך ולא אחרת לגמרי ' : קריאה ביומנו של זלמן גרדובסקי " , בתוך הנ " ל ( עורך ומתרגם ) , בלב הגיהינום : יומנו של אסיר וממנהיגי מרד הזונדרקומנדו באושוויץ , תל אביב תשע " ב , עמ ' . 316 - 307 22 ח ' אשכולי ( וגמן ) , " הפן הציוני במדיניות הציונות הדתית בארץ ישראל לנוכח השואה " , יד ושם : קובץ מחקרים כט ( תשס " א ) , עמ ' , 233 - 219 ובמיוחד עמ ' . 225 23 ראו ד ' בר , לקדש ארץ : המקומות הקדושים היהודיים במדינת ישראל , 1968 - 1948 ירושלים תשס " ז . 24 " הבעיה היהודית והציונית היום היא יצירת הרגשת ההזדהות שהתרופפה הרבה בזמננו עקב הקמת המדינה , לא רק בחוץ לארץ אלא גם בארץ ... המדינה היא יסוד מרכזי , מרחיקה כל מה שמחוצה לה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help