sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הנרטיבי שבמקור : ״מהו ׳על חלליהם׳ ? – שהיה שקול כנגד כל חלליהם ; דבר אחר : [ ... ] מה חלליהם אין בהן ממש אף הוא אין בו ממש [ ... ] דבר אחר [ ... ] מלמד שנתנו לו ישראל שכרו משלם ולא קיפחוהו״ ( . ( N הממשות נתפשת כמשויכת רק לעולם הלגיטימי של התורה והשאר בטל . אולם אין בכך כדי לומר ש׳הבלתי ממשי׳ נטול סכנה . בכוחו להרע וכוחותיו שקולים כנגד כוחם של עשרים וארבעה אלף מישראל שנהרגו בעצתו הרעה . מספר זה הוא טיפולוגי ומבטא ריבוי מופלג של הכפלת התריסר , שהוא כשלעצמו ביטוי של שלמות לאומית שבטית ( שנים עשר השבטים ) , קוסמית ( שנים עשר המזלות , הירחים ) וההכפלה באלף שהיא ביטוי קבוע להעצמה . גם אם הטומאה נתפשת ככוח של עולמות תחתונים ונחותה ביחס לקדושה הצרופה , מיוחס לה כוח על אנושי , שכדי לנצחו יש להעמיד מולו כוח שווה ערך מעולם הקדושה . גרסת הירושלמי ( 1 * ) הייתה לגרעין נרטיבי שיסמן לעתיד את אופק ההתפתחות של גרסאות התימה ׳מות בלעם׳ . בספרות חז״ל נעשה בלעם לאבטיפוס של רשע נחבא ומאחז עיניים , המחטיא את הרבים ומתנכל לעם ה׳ . בגרסה הפרגמנטרית המקבילה בבבלי ( סנהדרין קה ע״א ) , שאינה מתפתחת לכלל סיפור עלילה ועל כן לא נכללה ברשימת הגרסאות , מתוארת הגנאלוגיה של בלעם , בדרשה שמזהה בין בעור , אביו , לבין לבן הארמי וכושן רשעתים . צמודה לה דרשה קצרה אחרת ( שם קו ע״ב ) המתארת את מות בלעם : ״׳הרגו בני ישראל [ בחרב ] אל חלליהם׳ ( יהושע יג , כב ) – אמר רב : שקיימו בו ארבע מיתות – סקילה ושריפה הרג וחנק״ . בגרסה זו מתפתח דיון בשאלת גילו של בלעם במותו , ובו נמסרת עדותו של ׳ההוא מינא׳ ( אותו מין , כופר ) לפיה פנחס הוא שהרג את בלעם : ״לדידי חזי לי פנקסיה דבלעם והוה כתיב ביה ׳בר תלתין ותלת שנין בלעם חגירא כד קטיל יתיה פנחס ליסטאה׳״ [ בעצמי ראיתי את פנקסו של בלעם והיה כתוב בו ׳בן שלושים ושלוש שנים בלעם החיגר כשהרגו פנחס הליסטים׳ ] . בלעם הוא צאצא למחנה עוין של העם ( לבן ) ולאויבי האמונה ( מן המינים ) , הרואים בפנחס ׳ליסטים׳ . גרסת מדרש ילמדנו ( 2 * ) נדפסה בתוך ספר הליקוטים מאת אליעזר הלוי גרינהוט בשנת . 1900 בחיבור זה ביקש גרינהוט לשחזר את מדרש ילמדנו הארץ ישראלי האבוד מתוך מובאות רבות שלו , שאותן ליקט מן הספרות הימי ביניימית . מועד עריכתם של קטעים אלה אינו אחיד , ואינו מוקדם למאה השביעית . בגרסה זו מתואר הריחוף המאגי של בלעם ( F ) בלשון הרומז לעליית משה השמימה : ״עשה את שתי זרועותיו כשני לוחות אבנים והיה פורח ועולה למעלה מפני שהוא משתמש בשם המפורש״ ( פב ע״א ) . הרמיזה הן למתן תורה והן למלחמת עמלק , היא כהפניה לאותו סוג של מאבק בין כוחה של קדושת התורה ( משה ) לבין שונאי ישראל המייצגים את הצד שכנגד ( עמלק ) . בשני המקרים הפעולה של הנביא או הכהן הקדוש ( משה או פנחס ) מבטלת את כוחה של המזימה הטמאה ( עמלק או בלעם ) .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help