sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פנחס , הכהן הגדול ההולך בראש הצבא , טוען כנגדו כי אינו ראוי לשכר משום שמעל בתפקידו : ״לא דברייך עבדת ולא דבלק עבדת״ [ לא את דברך קיימת ולא את דבר בלק קיימת ] . בדברים אלה הוא מתייחס לכך שבלעם לא עמד בדיבורו לשמוע בקול ה׳ , ונענה לבקשת בלק לקלל את בני ישראל , וגם את השליחות הזו לא מילא שהרי בפועל בירך אותם . ואשר להדחה לחטא , שלה לא נדרש כלל , מבטיחו פנחס באירוניה : ״אף אני איני מקפחך [ מ ] שכרך״ ( , ( E שהרי שכרו יהיה המתתו . על אופן מותו של בלעם למדו עורכי הירושלמי מהפסוק ״ואת בלעם [ ... ] הרגו בני ישראל [ בחרב ] על [!] חלליהם״ ( יהושע יג , כב ) . נוסח זה של הפסוק שהשתמר בירושלמי ובעדי נוסח אחרים של המקרא ( בשונה מנוסח ספר במדבר – ׳אל חלליהם׳ ) תואם את לשון הדיווח על המתת מלכי מדין ( ״ואת מלכי מדין הרגו על חלליהם״ , במדבר לא , ח ) . שינוי לשוני זה משרת את חלקה השלישי של הדרשה המעמידה קונפיגורציה של חיים עליים מול שקיעה של מוות : ״על חלליהם – שהיה צף כנגד כל חלליהם והיה פנחס מראה לו את הציץ והוא שוקע ויורד״ . הציור הלשוני הזה עומד במרכז המוטיפמות של ׳הריחוף המאגי׳ ( ( F ו׳ההפלה ארצה׳ ( , ( H והוא מכוון להצביע על דמות בעלת יומרה לעליונות רוחנית ולקדושה שריחופה השמימי מתרחש מעל יריביה שוכני שאול ובני מוות . פנחס חושף את התרמית המונחת בבסיס התיאור הזה כשהוא מנופף בציץ , האביזר המייצג את הכהונה הגדולה , ובפעולתו המאגית הזו מתבטלת התרמית . בלעם נופל מטה ומגיע אל תחתיות ארץ , ומת כאחד המתים כולם . הציץ הוא מעין נזר זהב שהכהן הגדול קושר לראשו בעת עבודתו במשכן , כנאמר : ״ויעשו את ציץ נזר הקדש זהב טהור , ויכתבו עליו מכתב פתוחי חותם ׳קדש לה׳״ ( שמות לט , ל ) . ייעודו של הציץ : לכפר על הקרבת קרבנות בטומאה . פנחס משתמש אפוא באביזר מאגי של קדושה שייעודו לבטל את כוח הטומאה על הטהרה . גרסה זו העמידה את בלעם , המחטיא והמטמא את ישראל בזנות , ככוח המתחפש באיצטלה של נביא שמימי , ולפיכך נזקקה להעמיד מולו כוח קדושה שכנגד , את פנחס בן אלעזר הכהן , ראש ל׳מטהרים׳ , יורש אביו בכהונה הגדולה . ביסודו של דבר , זוהי צורת עיצוב בתר מקראית של מאבק בין שני מאגיקונים גדולים המייצגים כוחות מהופכים זה לזה . פנחס הוא אפוא מנהיג שתפקידו כפול : ׳כהן משוח מלחמה׳ המעודד את רוחם של הלוחמים בעיקר באמצעות פנייה אליהם קודם הקרב ( משנה סוטה ח , א ; בבלי סוטה מג ע״א ; מקבים א ג , מו - ס ); ומתוך כך שלא נזכר שמו של מפקד הצבא , הריהו מתפקד כאן גם כמנהיג צבאי לכל דבר . כפל תכונות מעין זה של ׳ספרא וסיפא׳ קיבל ביטוי כבר קודם לכן בסיפור הריגתו את זמרי ( במדבר כה , ז - ח ) . מלבד זאת , העמדת כהן בראש הצבא יש בה אמירה לגבי טיבו של האויב , שהוא לא רק בעל כוח צבאי אלא כוח מתנגד של עולם הטומאה . שלוש דרשות נוספות שמביא הירושלמי הן ביאורים לשוניים ללא שינוי הנוסח

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help