sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

. I בלעם מבקש על נפשו ובקשתו נדחית . . J הגיבור אינו מצליח להמית את בלעם המוגן בכשפיו . . K הגיבור מקבל הדרכה כיצד להמית את בלעם . . L בלעם מומת ( על ידי הגיבור / הסנהדרין ) . . M עצמות בלעם נרקבות לאחר מותו והופכות לנחשים . . N אפילוג ( מוראלי / דרשת פסוק ) . . III התפתחות הגרסאות בלעם בן בעור , נביא הגויים מפתור שבארם נהריים , מתואר במקרא הן כנביא השם , המוסר בנאמנות את דבריו , והן כמי שביקש לקלל את בני ישראל , והדיח את בנות מואב ומדין לזנות עמם ( במדבר כב - כד ) . הסופר המקראי אינו שופט בגלוי את אישיותו , שרב בה הנסתר על הגלוי , והוא ממעט באפיונים ישירים שלה . מותו גם הוא אינו מתואר במקרא , אלא נזכר כעובדה כרוניקאית . נוסח המקרא מספר כי בעקבות התנכלותם של אנשי מדין לבני ישראל , ומשום אותה הדחה לזנות , ציווה ה׳ אותם לצאת למלחמה במדין . במהלך הזה לא נזכר שמו של בלעם , שממנו באה רעת מדין ואין הוא נזכר כמטרה לנקמה . בתיאור תוצאות המלחמה בפרשת מטות , נאמר : ״ואת מלכי מדין הרגו על חלליהם [ ... ] ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב״ ( במדבר לא , ח ) . המקרא אינו מספר על נסיבות מותו של יריב רב עוצמה זה של בני ישראל , אולם מידע נוסף נמסר בספר יהושע , שם נוסף לשמו התואר ׳קוסם׳ , שהוראתו ׳מי שעוסק במאגיה שחורה׳ : ״ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בני ישראל בחרב אל חלליהם״ ( יהושע יג , כב ) . התואר השלילי שבא במקום התואר ׳נביא׳ או ׳חוזה׳ מבשר את עיצוב הדמות בספרות חז״ל ובגרסאות מאוחרות יותר של התימה כרשע וכ׳חכם להרע׳ . הביטוי ״הרגו בחרב אל חלליהם״ , מובנו כאן כפי הנראה ׳על׳ הרוגיהם , כלומר על גביהם או בעבורם . הגרסה הראשונה של ׳מות בלעם׳ שלאחר המקרא מופיעה בירושלמי סנהדרין ( , ( 1 * בביאור למשנה ב , פרק י ( ׳חלק׳ ) . כאן נמנים אלה שאין להם חלק לעולם הבא ובהם הכופרים בתורה ובהשגחה , וכן מלכים ואישים חשובים שחטאו והחטיאו את הרבים , ועמם נמנה בלעם . בביאור זה מרחיבים הן בירושלמי והן בבבלי לספר בגנותו של בלעם . גרסת הירושלמי ( 1 * ) פותחת בתיאור המפגש עם בלעם במהלך המלחמה . הימצאותו של בלעם במדין צריכה הסבר , מכיוון שלאחר נסיונותיו לקלל את בני ישראל הצהיר שבכוונתו לשוב אל מולדתו ארם : ״ועתה הנני הולך לעמי״ ( במדבר כד , יד ) וכך עשה ״ויקם בלעם וילך וישב למקמו״ ( שם , כה ) . הירושלמי משיב לכך באירוניה : ״כשבאו ישראל לנקום נקמת מדין מצאו שם בלעם בן בעור . וכי מה בא לעשות ? בא ליטול שכר עשרים וארבעה אלף שמתו מישראל על ידו בשיטים״ ( . ( D

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help