sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

תמונה ברורה על השקפתו של איינשטיין , הנוגעים גם לשני מוקדי המחקר הנזכרים , שהם בסיסו של חיבורי הזה ולאורך תקופה ארוכה יחסית . דא עקא , נקודת המוצא של רוזנקרנץ הינה היסטורית , כפי שהוא עצמו מציין בחיבורו , ואין הוא מתמקד בהיבטים הפילוסופיים והפוליטיים הטמונים במשנת איינשטיין ביחס לציונות . זאת ועוד , מחקרו של רוזנקרנץ עוסק ב " שנות ברלין " של איינשטיין , כלומר עד לשנת 1933 בלבד , שבה נמלט מציפורני הנאצים . יוצא שהתקופה שלמן שלב זה בחייו של איינשטיין ועד למותו , כלומר 22 שנים תמימות בחייו , לא נכללה במחקרו זו . שני העשורים החסרים , שהיו רוויים באירועים הרי גורל בפלשתינה ובמדינת ישראל , השפיעו על משנתו הציונית של איינשטיין , וזו נותרה אפוא בחביונה . אשר על כן , כאשר רוזנקרנץ טוען שאיינשטיין לא היה ציוני ותמיכתו בתנועה הייתה אינסטרומנטלית–רגשית ונבעה מהלוך מחשבה של " ברור ובחר " , הוא אינו נדרש להשפעת אותם שני עשורים משמעותיים , שבהם קרמה מדינת ישראל עור וגידים מול עיניו של איינשטיין . בסיפא של מחקרו רוזנקרנץ עצמו קובע באופן מפורש , כי ישנו צורך של ממש בחקר זיקת איינשטיין לציונות למן שנת 1933 ואילך , הצפוי להניב תובנות חדשות . ספרו של פרד ג ' רום [ , [ Jerome שכותרתו Einstein on Israel and Zionism – His , Provocative Ideas about the Middle East ) 2009 ( i מתאפיין בציטוט בררני של אמירות , של נאומי איינשטיין ומאמריו ביחס ל " מפעל הציוני " ול " שאלה הערבית " . בולט בחסרונו בספר ניתוח יסודי של אירועים משמעותיים , כגון השתתפות איינשטיין במסע המשלחת הציונית לארצות הברית ( 1921 ) וביקורו בפלשתינה ( , ( 1923 וההשפעות המהותיות שנודעו להם על משנתו ברבות השנים . ג ' רום טוען ובצדק , שאיינשטיין התנגד להקמתה של מדינה יהודית , ומגדירו כבעל " רגשות מעורבים " לציונות , אלא שהוא מתעלם מן השינוי שחל בעמדת האיש לאחר שנעשתה מדינת ישראל לעובדה מוגמרת . במילים אחרות , גם אם תמיכת איינשטיין במדינת היהודים , לכשהבין שהקיץ הקץ על חזונו הדו – לאומי , הייתה מסויגת ונבעה מחוסר בררה , הרי היה יכול בקלות לבטלה . ברם איינשטיין לא עשה כן ואף צידד בקיומה של מדינת ישראל באופן פעיל וגלוי למרות הביקורת שהייתה לו עליה , והדבר מעיד על תמיכה שיש בה יותר מהשלמה כפויה וסבילה בלבד . 3 דוגמה בולטת לכך בספר היא עדותו של הסופר והעיתונאי המצרי , מחמד חסנין היכל , שהיה מקורבו של הנשיא נאצר , וזכה לראיין את איינשטיין בדצמבר 1952 בביתו שבפרינסטון . ג ' רום , שהינו עיתונאי לפי משלח ידו , פגש את היכל בשנת , 2006 וזה סיפר לו , כי איינשטיין הודה לכאורה באוזניו שאינו יודע אם יוכל להגדיר עצמו ציוני . אלא שנוכח עמדתו הבלתי מאוזנת של היכל ביחס לסכסוך הישראלי - הערבי ( בריאיון עם איינשטיין הוא כינה את בן גוריון ואת בגין " נאצים " !) , יש מקום להטיל ספק באמינות עדותו , דבר שלא נעשה בספרו של ג ' רום . זאת ועוד , עצם השימוש בעדות היכל כבתנא דמסייע הינו בעייתי , במיוחד לאור העובדה שמסר אותה לג ' רום כשהיה כבן למעלה מ – 80 שנים ולא פחות מחמישה עשורים לאחר פגישתו עם איינשטיין המנוח . עדותו משנת 2005 של היכל על מפגשו עם איינשטיין הינה מקיפה , נרחבת ומפורטת הרבה יותר מן התיאור הקצר יחסית שהקצה לה היכל עצמו בספרו , , Secret Channels שיצא לאור בשנת – 1996 עניין זה מעורר תמיהה כשלעצמו , ויש בו כדי לרמז על מידת מהימנותה של העדות .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help