sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

בישראל בעקבות ששת הימים . על פי גישה זאת , הניצחון במלחמה עתיד היה להביא שלום והשלמה של מדינות ערב עם קיומה של ישראל , ועם זאת עמדה בבסיסה האמונה שהזמן פועל לטובת ישראל וראייה בסרבנות הערבית יתרון ודרך שמאפשרת לישראל להישאר בשטחים . ניגוד פנימי זה בא לידי ביטוי בולט בהחלטת הממשלה מ 19 ביוני 1967 בעניין עמדת ישראל על עתיד השטחים . ההחלטה שגובשה הצהירה על נכונות להחזיר למצרים ולסוריה את השטחים שנכבשו תמורת הסכם שלום ; ברם , לא פחות חשובה מהנכונות לסגת היתה גם ההחלטה להישאר בשטחים עד חתימת הסכם שלום . גלבר מנתח את חילוקי הדעות בנוגע למשמעות הדרמטית של ההצעה . לדעתו , משמעות ההחלטה נופחה עם השנים . ההקשר שבו התקבלה ההחלטה היה על סמך ההנחה של קיום ועידת שלום קרובה . כשהתברר שלא צפויה ועידת שלום , ראתה עצמה הממשלה משוחררת מההחלטה . על רקע זה , וכפי שדיין הציג את הדברים , לא היתה כאן החלטה על נסיגה אלא על גבולות , כלומר על הישארות ישראל בשטחים בשל סירוב מדינות ערב לשלום . דומה כי גלבר מזהה כאן דפוס שאפיין את התמודדותה של החברה בישראל עם תוצאות המלחמה בכמה וכמה תחומים : דווקא בשל ההשפעה המכרעת שהיתה לתוצאות אלו , הן גם גרמו לתגובות ותגובות נגד , וקבעו חלוקה חדשה של הדיון הפנימי בפוליטיקה , בתרבות ובאידאולוגיה של החברה בישראל . טענה מרכזית ביחס להשפעות מלחמת ששת הימים נוגעת להתעצמות הקשר המורכב בין דת ללאומיות . על פי תפיסה זאת , לכוחות הדתיים - לאומיים ששוחררו לאחר מלחמת ששת הימים היתה השפעה מכרעת שהביאה לשינויי מגמה ולתגובות נגד בחברה הישראלית . דוגמה מובהקת לגישה זאת ניתן למצוא במאמרו של אמיר גולדשטיין ' לידתה של אלטרנטיבה פוליטית : הדרך לליכוד , . ' 1973 על פי גולדשטיין , יש לתלות את הקמת הליכוד ואת מקומה הדומיננטי של ' חרות ' בתוכו בתנועה כללית של המערכת הפוליטית הישראלית לכיוון נצי וימני יותר , ובמעבר ההדרגתי של השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים לחלק אינטגרלי מתפיסה עדכנית של פטריוטיות ישראלית . על רקע זה , דווקא ההתעקשות של בגין שהקמת הליכוד לא תפגע במשקלה של האידאולוגיה השמרנית של חרות , שעד אז נתפסה כמסוגרת וקפואה , היא שהתגלתה לבסוף כמוקד דינמי שמסביבו התאחד ' המחנה הלאומי ' והתגבשה ' הישראליות החדשה ' . הסוגיה שבה דן מאמרו של רונן טראובה , ' יגאל אלון והסוגיה הפלסטינית : מהכחשה להכרה ' , גם היא משקפת במידה רבה את התזוזה ימינה של המערכת הפוליטית . לפי טראובה , בבסיס תפיסתו של יגאל אלון התגבשה הכרה בצורך לתת ביטוי לישות הפלסטינית המתגבשת , ולצד זה להימנע מהסכנות המשחיתות של כיבוש ממושך של אוכלוסייה המונה יותר ממיליון בני אדם . טראובה מצביע על כישלונו המתמשך של אלון לשכנע את חבריו , בתנועתו שלו ובמפלגת העבודה , הן ברעיון של האוטונומיה תחת שליטה ירדנית הן בזה של ממשל עצמי . הוא רואה בכך סימן לחולשתו הפוליטית , שאת חלקה יש לזקוף לתזוזה ימינה של המערכת הפוליטית בעקבות מלחמת ששת הימים . על פי טראובה , תכנית אלון שהציעה אקטיביזם ביטחוני בצד תכנית ויזמה מדינית מול הפלסטינים מיצבה את אלון כמדינאי יוני בתוך הקשת הפוליטית של התקופה , וגזרה עליו עמדת מיעוט . הוא לא הצליח לפרוץ עמדה זאת גם לאחר מלחמת יום הכיפורים , וגם

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help