sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

למרות ההיקף החריג של מפעלו הספרותי של שחר , מערכת הזמן - מרחב , הכרונוטופ , של קיץ בדרך הנביאים מצומצמת יחסית . מחבר הרומן , כפי ששמו מעיד עליו , נוטל חלק זעיר בלבד מתוך העיר כולה , את רחוב הנביאים , ועושה ממנו ציר מרכזי של עלילה וכתיבה . לעתים רחוקות שחר מתייחס לאזורים אחרים של ירושלים או למקומות אחרים בישראל ומחוצה לה , ובדרך כלל מדובר בהתייחסויות כבדרך אגב בלבד . ההתמקדות ברחוב הנביאים דווקא נובעת בין היתר מסיבה ביוגרפית : שחר עצמו חי באזור זה שנים ארוכות עם משפחתו , וסיפוריו נטועים בילדותו ובזיכרונותיו הפרטיים . כפי שהוא עצמו טען , זהו סיפור פרטי , ובו ' חוויית הילדות והידיעה הבוגרת — נארגות מאליהן , תוך כדי סיפור , למסכת אחת של הוויה בירושלים כפי שחוויתי אותה ' . מסתתרת כאן גם בחירה ערכית מודעת : רחוב הנביאים הוא קו תפר עירוני , קו גבול ברור ומובהק . זהו אתר שמחבר בין אזורים שונים בירושלים , מטשטש את שוליהם , ובתוך כך מסמן אותם ויכול להפריד ביניהם . הכתיבה על הרחוב מאפשרת הצטמצמות מבחינת המרחב , ובו בזמן יוצרת הרחבה של תמונת המבט בכל הנוגע לעושר הדמויות החיות באזור . דווקא מכיוון שהרחוב משמש קו הפרדה ומתוקף היותו גבול הוא מאפשר את המפגש בין קבוצות שונות . בגלריית הדמויות של הספר יש קצינים בריטים , בעלי בתי קפה ערבים , ישישים ממוצא ספרדי , חרדים , כמרים , נזירות , ילדות בדרכן לבית הספר , נזירים מהכנסייה האתיופית , ספרנים , נגני פסנתר ונגניות פסנתר , משוררים , רופאים ועוד . כל אלה ממלאים את זיכרונות הילד שיהיה לסופר , הם ומעשיהם בעיר . רחוב הנביאים ששחר מתאר מנקז אליו את כל האנשים האלה . הוא אינו מבטל את החלוקות הפנימיות במרחב הירושלמי , כי אם מסמן אתר של מפגש ושל מגע אנושי המאפשר לזהויות להשפיע ולהיות מושפעות זו מזו . העניין של שחר בשאלות של עיר ומקומה ובשאלות שנוגעות לדמויות ולאפיוניהן נשען על תשתית תרבותית מורכבת . ברי כי לדידו של שחר הקבלה היא עולם תוכן שמעצב במידה רבה את הדמויות , את המקומות ואת העלילות של ' היכל הכלים השבורים ' בכלל ושל קיץ בדרך הנביאים בפרט . עולם תוכן זה מתנקז אל אותו רחוב ייחודי , שעבור המספר הוא יקום שלם בזעיר אנפין . אין זה אומר כי שחר מתעלם לחלוטין מחלקים אחרים של העיר . מפעם לפעם מבטו נשלח אל מקומות אחרים : אל העיר החדשה , אל העיר העתיקה , 23 דומה שאין צורך להכביר מילים על מונח זה . ראו : מיכאיל בכטין , צורות הזמן והכרונוטופ ברומן : מסה על פואטיקה היסטורית , כתר ואוניברסיטת בן גוריון בנגב , ירושלים ובאר שבע . 2006 24 ראו : פלד גינזבורג ורון , כלים שבורים , עמ ' . 83 - 80 הדברים אינם נוגעים לפרק האחרון של הספר , שהוא — נראה זאת בהמשך הדברים — מפתח פרשני חשוב של הרומן . 25 ראו : אורנא בזיז , הכלים לעולם לא יוכלו להכיל את השפע : חייו ויצירתו של דוד שחר , כרמל , ירושלים , 2003 עמ ' . 13 26 ראו : גליה ירדני , ' סופרים בעל פה : דוד שחר ' , מאזניים , טו , ב - ג ( תשכ " ב ) , עמ ' . 170 - 166 27 ראו : כ " ץ , ' על " היכל הכלים השבורים " לדוד שחר ' , עמ ' ; 137 - 135 פלד גינזבורג ורון , כלים שבורים , עמ ' ; 103 - 102 שמרית פלד , הריבון הישראלי : השיח והרומן , 1973 - 1967 מאגנס , ירושלים , 2014 עמ ' . 56 - 47

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help