sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

[ ... ] הימנעות הסגת הגבולות המשמשת בסיס לנימוס הטבעי ' ( עמ ' . ( 7 קטע זה חושף בפני הקוראים רמז למשחק הפנימי של הרומן , בין התכנסות לפריצה . אם כן , נראה שהבנת התחומים אשר החותם המיסטי ניכר בהם פורסת הן את עומק ההשפעה של חציית הגבול על הרומן , הן את רוחבה של ההתייחסות אל הקבלה הלוריאנית . ודומה כי המקום הראשון שראוי להתחיל ממנו הוא המרחב הירושלמי , שהוא גיבור בפני עצמו בספר . כשמורת זמן בשמורת מקום — בין ירושלים של מטה לירושלים של מעלה מן המפורסמות הוא כי שחר הוא ' סופר ירושלמי ' . עוד בסיפוריו הראשונים ניכרת ההתמקדות בעיר ובדמויות שונות ומשונות החיות בה , והיא חוט שדרה של יצירתו לאורך שנים רבות . החיבור ההדוק לעיר ניכר כמעט בכל עמוד שכתב , והקשר בין ירושלים לבני האדם החיים בה עולה ומתבהר גם בקיץ בדרך הנביאים ובסדרה 'היכל הכלים השבורים ' . העיר היא האתר שהעלילה מתחילה ממנו . זהו המצע לכל מה שיצמח ויעלה בסיפור . אין פלא אפוא שבמהדורה הראשונה של הרומן הייתה כותרת משנה בשם ' מגילות ירושלים ' . הקוראים והקוראות נחשפים עוד בכותרת לחשיבות ההתמקמות . שחר מכנה את הפרקים ' נקודות ציון ' ; זהו מונח גאוגרפי מובהק . עוד קודם שהקוראים והקוראות מגיעים לעלילה עצמה , הם מתמקמים בנקודה מסוימת במרחב . וגם הזמן הוא מנגנון פנימי חיוני : עלילת קיץ בדרך הנביאים מתוחמת כביכול היטב בשנות השלושים של המאה ה . 20 ליתר דיוק , נקודת האחיזה העיקרית של העלילה היא שנת , 1936 מיום ביקורו של היילה סלאסי בירושלים עד פרוץ המאורעות בעיר באותה שנה . אלה הם העוגנים המייצרים את נקודת ההווה של הסיפר , ומהם שחר שולח את העלילה קדימה ואחורה , אל מה שהתרחש קודם להם ואל מה שיתחולל שנים לאחריהם . תיאורי המרחב של שחר מעמיקים — לקוראים ולקוראות נדמה שהם יכולים לקחת את ספרו ולהשתמש בו כבמפה של ממש . את ההרגשה מחזקת הדקדקנות שהמרחב נעטף בה , ובכלל זה ממד הזמן . אולי בשל כך יוחדו חיבורים שונים לנושא הירושלמי של שחר . התיאורים המעמיקים אף הביאו את שרה כ " ץ לטעון כי ההתמקדות באזור מסוים מאפשרת לשחר לתאר בפרוטרוט את הדמויות ואת נקודות הציון המופיעות ברחוב ומייצרת חוויה של חיים טוטליים בירושלים . אלה מקיפים את מרבית אפשרויות הקיום , שאליהן מתייחסת כ " ץ בהרחבה , ונוגעים באוכלוסיות שונות . העיר נעשית אגב כך רב שכבתית ורב ממדית — ומאירה חלקים שונים של חיי בני האדם במקום . 21 ראו הע ' 9 - 5 לעיל . 22 ראו : כ " ץ , ' על " היכל הכלים השבורים " לדוד שחר ' , עמ ' . 134 - 83

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help