sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

על פי כמה מהגישות המבקרות את עצם השימוש במונח בכלל ובהקשרו היהודי בפרט , חקר המיסטיקה לוקה בחסר מאחר שהוא מעמיד במרכז את הקשר עם ישות על טבעית כלשהי ומנסה לקבוע באמצעות השפה קווים כוללניים לקיומה של תופעה מדומיינת , אף שמדובר באוסף של מקרים היסטוריים נפרדים , אשר משתנים לפי אקלים אידאולוגי , דתי ופוליטי . למרות זאת נראה שעמדתו של שלום תספק תשתית ראויה למקרה של קיץ בדרך הנביאים . אף שחקר המיסטיקה כיום נוטה להתרחק מתפיסותיו של שלום , שחר כתב את הרומן בתקופה אחרת , שרעיונותיו של שלום שלטו בכיפה כמעט ללא עוררין . שלום השפיע מאוד על שחר מבחינת הפרשנות למיסטיקה היהודית בכלל ולקבלה בפרט , כפי שציין שחר עצמו . ולא זו בלבד אלא שבחינה מדוקדקת של מוטיבים שונים ברומן מעלה כי שחר בוחר להתייחס אליהם באופן דומה לפיענוח ששלום מציע אשר למוטיבים אלה . מדובר לא רק בתפיסותיו הכלליות של שלום אלא גם בהתייחסויותיו הפרטניות אל רעיונות שונים , כגון התיקון , הגלגול והעיבור . אם כן , הזיהוי של קבלת האר " י עם חציית גבולות הוא חלק בלתי נפרד ממבנה העומק של קיץ בדרך הנביאים , ויצירת קיץ בדרך הנביאים וההתייחסות הקיימת בו לתמות קבליות ולמשמעות הקבלה נובעות אפוא בעקיפין מתפיסותיו של שלום ושל ממשיכי דרכו את הקבלה והמיסטיקה , תפיסות שיש מחלוקות בימינו בנוגע אליהן . מטבע הדברים ובגלל מורכבות הרומן , חציית הגבולות ומטרתה אינן מוזכרות ככלל במפורש , למעט מקום אחד שהמספר כותב בו על חשש עמום ' מפני אותו עולם שנפער פתאום כתהום [ ... ] הימנעות ילדותית [ ... ] מפני הסגת גבולות הנפש האחרת [ ... ] [ ו ] אפילו 17 ביקורת זו הולכת ומתרחבת . ראו למשל : Steven T . Katz , ‘ Language , Epistemology , and ’Mysticism , in : Idem ) ed . ( , Mysticism and Philosophical Analysis , Oxford University . Press , New York 1978 , pp . 22 - 74 בהקשר היהודי ראו למשל : בועז הוס , ' המיסטיפיקציה של הקבלה והמיתוס של מיסטיקה יהודית ' , פעמים , , ( 2007 ) 110 עמ ' ; 30 - 9 הנ " ל , שאלת קיומה של מיסטיקה יהודית : הגנאלוגיה של המיסטיקה היהודית והתיאולוגיות של חקר הקבלה , מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד , תל אביב . 2016 עם זאת המונח ' מיסטיקה ' עודנו בשימוש כמתאר משפחת תופעות משותפות . ראו למשל את עמדתו של יהונתן גארב בנושא ; מצוטט בתוך : הוס , שאלת קיומה של מיסטיקה יהודית , עמ ' . 35 18 כך עולה מריאיון שערך עמו אריאל רבין . ראו : רבין , ' בחינת המקורות ותפקידי המנגנונים הקבליים בכתיבתו של דוד שחר בספר יום הרוזנת ' , עמ ' . 37 - 36 19 כך עם נושא הכלים , הצמצום , הניצוצות , האור , המים ועוד . ראו הע ' 10 לעיל על עבודות הבוחנות קשר זה . ראו גם הע ' . 6 - 4 20 באחרית הדבר לספר זרמים ראשיים במיסטיקה היהודית חביבה פדיה סוקרת בהרחבה ובהעמקה את השפעתו של שלום , את תפיסותיו ואת הביקורת הנמתחת על דבריו . פדיה בוחנת את מקומם של תלמידיו של שלום ואת הביקורת המאוחרת יותר שהם ואחרים מותחים על כמה מהנחות היסוד שלו . ראו : חביבה פדיה , ' זרמים ראשיים במיסטיקה היהודית בפרספקטיבה של מגמות במחקרה ' , זרמים ראשיים במיסטיקה היהודית , משכל , תל אביב , 2016 עמ ' . 451 - 357

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help