sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

גם המשמעויות הפנים ספרותיות נותרו בדרך כלל בצל . דוגמה מובהקת מובאת למשל בדברי גרשון שקד על קיץ בדרך הנביאים : ' הצד המיסטי נראה לי יותר כתבנית מסגרת מאשר כתבנית המטביעה חותמה על אופיה הפנימי של היצירה ' . בד בבד , שקד מנתח את המיסטיקה ככזו שמטשטשת את ' קוי המתאר בין עולם הנפש לעולם החיצוני [ ... ] ממזגת את הפנים והחוץ , העבר וההווה ' . אם כן , המיסטיקה נתפסת ככלי שמבנה העל הספרותי מונח עליו , ומבנה העל הזה מורכב משילוב של זיכרון ומרחב . תיאורי העבר והארתם באמצעות הקבלה משתלבים במקום הגאוגרפי של רחוב הנביאים ומייצרים סיפר של חיים בעיר שפניה המרובות משתקפות בפני האדם . אין זה מקום ממשי , כי אם אתר של ימי ילדות , שנעלם ונמוג זה כבר . ועוד דבר מתרחש בספר על פי גישה זו : ההוויה המיסטית נתפסת כצמודה לעלילה . אמנם היא חושפת מהות פנימית הן של הדמויות הן של העיר , ומאפשרת את חציית הגבול שבין היום יום להתגלות , אך השפעתה מוגבלת לתחומים אלה . לעומת הביקורת והדיונים הקיימים במחקר , יש מקום לעיסוק רחב יותר בתמונה כללית שנחשפת דרך השימוש במיסטיקה היהודית , כלומר ניסיון לפרש את חלקי הסיפר השונים באמצעות המיסטיקה . מלבד זה נעדר דיון בקשר שבין היסודות הנרטיביים השונים למשמעות המעשה הסיפורי , למקומו של הספר ולאור המוטל עליו דרך הסיפור . בעולם שתאוריות על מות המחבר ועל קריסת הסיפר קנו שביתה עמוקה בלימודי הספרות והתרבות על שלוחותיהם , דומה שעמדתו של שחר היא בבחינת קריאת תיגר . היא מציגה עלילה מורכבת , ובתוך כך גם מעלה על הבמה אמירה מטא פואטית שמבוססת על תשתית תרבותית מסורתית . עמדת המספר בקיץ בדרך הנביאים איננה בבחינת חזון לא נפרץ בספרות העברית או בספרות בכלל , והקשר בין מעשה הכתיבה למעמד המספר והסופר , על כל הפער בין השניים , מ וּכּ ר מכתבים אחרים בספרות בכלל . אולם להבדיל מתפיסות ' קלאסיות ' של יחסים אלה , השימוש במערכת ייצוגים ייחודית ומובחנת תרבותית מעניק משנה תוקף הן למעשה הספרותי הן למקור המיסטי היהודי . הוא מעלה על נס את כישלון הספרות , ובו בזמן מאפשר פתח של הצלה , של מבט מחודש על הסיפר והבנה של מוגבלותו וגם של כוחו . הוא עושה מן הספרות כלי של גאולה , ומייצר מבט מחודש על המיסטיקה ועל הקבלה כעולמות תוכן עשירים שניתן להשתמש בהם ולייצגם בגמישות , ללא קשר הכרחי ליסודות ההלכתיים הקיימים בהם . לפני שנוברים ברומן של שחר ובמשמעויותיו , דומה כי ראוי להידרש ראשית לקשר שבין מיסטיקה לחציית גבולות ובין השתיים לייצוגיהן הספרותיים בכתביו של שחר . 11 הציטוטים לקוחים מעמ ' 8 בתוך : גרשון שקד , ' שפע הערגונות והזיכרונות ' , מאזניים , עא , 8 ( תשנ " ז ) , עמ ' . 14 - 8 12 ראו : כ " ץ , ' על " היכל הכלים השבורים " לדוד שחר ' , עמ ' . 152 - 150 , 134 - 83 גם גרשון שקד מתייחס לנקודה זו . ראו : שקד , שם , עמ ' . 14 - 8

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help