sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מתוקף ההתמקדות בממד הקבלי ייגע הדיון אך בקצרה , אם בכלל , בסוגיות חשובות אחרות שנוגעות לפואטיקה של קיץ בדרך הנביאים : יחסים מגדריים , עמדתו הפוליטית אידאולוגית של שחר בנוגע לשאלות של מרחב , שייכות , לאומיות , אתניות , היחס בין קיץ בדרך הנביאים לחלקים אחרים של ' היכל הכלים השבורים ' , היחס בין ספר זה לסיפורים ולספרים אחרים של שחר , מקומו של הרומן במפת הספרות העברית של התקופה , ההשלכות האידאולוגיות והפוליטיות של השימוש של שחר בקבלה , ועוד . במילים אחרות , הוא יציע דיון על משמעות הטקסט לפי הרקע הקבלי שלו , ולא יתייחס כמעט ליסוד הפוליטי הנובע ממנה . החוקרים והמבקרים התייחסו רבות להשפעות של הקבלה הלוריאנית על יצירתו של שחר . כמה מהמבקרים ומהחוקרים התמקדו בתמות כאלה או אחרות המובאות בספר , ואחרים ביקשו להבין מה המשמעויות הנובעות מכך בנוגע לעמדתו וליצירתו של הסופר . יש שראו בתורת הסוד היהודית מקור סמלי לקיץ בדרך הנביאים ולרומנים אחרים בסדרה והראו כיצד העלילה צועדת בעקבות רעיון שבירת הכלים , יש שקישרו בינה לתפיסה של השגחה אלוהית מסוג כזה או אחר ולהישארות הנפש לאחר המוות , אחרים הדגישו כיצד היא מעלה על פני השטח את הפער בין המציאות היום יומית לרגעי חסד שמאירים ממד סמוי של החיים , יש שראו בה אמצעי להדגשת אפשרות של פריצת גבולות של מקום וזמן , אפשרות שקורצת לשחר ושימשה רבות ברומנים השונים בסדרה , ויש שביקשו לראות בה אמצעי ליצירת שרשרת אחיזה במרחב המקומי וניכוס שלו . למרות העיסוק הנרחב , ניכר כי בעיני רבים מהחוקרים ומהמבקרים היסוד הקבלי משמש מסגרת פרשנות מסוימת שנוגעת לנושא זה או אחר . במקרים אחרים הם רואים בו מסגרת רופפת , ולא מערך מרכזי וקריטי להבנת עמדת המספר . המיסטיקה והקבלה נותרות תחומות בדרך כלל לזיכרון העבר ולירושלים של שנות השלושים של המאה הקודמת . 5 למשל : חיים גנז , ' המסע לאור כשדים לדוד שחר ' , הארץ , ; 10 . 12 . 1971 אברהם גורן , ' ירושלים של מטה בראי הלוריאני ' , עלי שיח , , ( 1976 ) 2 עמ ' ; 39 - 34 דניאל בן נחום , ' שבירת הכלים בסיפורו של דוד שחר ' , שם , עמ ' ; 44 - 40 יוסף אורן , ' שבוי בהיכל ' , ידיעות אחרונות , . 8 . 8 . 1986 6 למשל : סילביה בן דוד , ' היכל הכלים השבורים ' , היום , . 29 . 8 . 1969 7 ראו למשל : חיה שחם , ' כפל הפנים של ההוויה ' , ידיעות אחרונות , . 8 . 1 . 1984 8 אלכס זהבי , ' ניסוי ספרותי מקורי ונועז ' , דבר , , 5 . 11 . 1976 עמ ' ; 18 - 17 שרה כ " ץ , ' על " היכל הכלים השבורים " לדוד שחר ' , מאזניים , כט , ב ( , ( 1969 עמ ' ; 147 - 145 הנ " ל , מראות בירושלים של דוד שחר , עם עובד , תל אביב , 1985 עמ ' . 67 - 57 9 ראו למשל : אורציון ברתנא , ' אין נביא בעירו ' , ידיעות אחרונות , המוסף לשבת , . 11 . 4 . 1997 10 דווקא חוקרים צעירים הראו כי למיסטיקה היהודית יש תפקיד קריטי בקריאה של קיץ בדרך הנביאים ושל רומנים אחרים של שחר . וראו למשל : אריה מי רז , ' ההשפעה של קבלת האר " י על דוד שחר בקיץ בדרך הנביאים ' , עבודת מוסמך , האוניברסיטה העברית בירושלים , ירושלים ; 1995 אריאל רבין , ' בחינת המקורות ותפקידי המנגנונים הקבליים בכתיבתו של דוד שחר בספר יום הרוזנת ' , עבודת מוסמך , האוניברסיטה העברית בירושלים , ירושלים . 2008 לצערי לא מצאתי חיבורים שמפתחים את טיעוני המחברים האלה .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help