sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ושל הדמויות שבים ועולים דרך המילה הכתובה : הם משתרשרים אלה באלה ומשלימים תמונת עולם עשירה ומלאה פרטים . לצד העיסוק בעולם הר ֵאלי ובזיכרונות העבר , שחר משתמש בכלי שמאיר את קיץ בדרך הנביאים ואת הסדרה ' היכל הכלים השבורים ' בגוון ייחודי . הכוונה היא לנגיעה במיסטיקה היהודית בכלל ובקבלה הלוריאנית בפרט . שֵׁ ם הסדרה כמובן מעיד על כך , וגם שם משפחתו של גבריאל יונתן לוריא , גיבור הסיפור . שחר אינו מסתפק בכך : ברומן הזה וברומנים הבאים בסדרה הוא יעשה מן המיסטיקה היהודית מרכז פואטי רב עצמה . היא תוזכר בציטוטים ישירים ובהתייחסויות עקיפות , תשפיע על הדמויות באופנים שונים ותשמש כלי לשינויים ולתפניות מרשימות בעלילה . מורכבות ' היכל הכלים השבורים ' וכמה מהרומנים המרכיבים את הסדרה , ובעיקר מורכבותו של קיץ בדרך הנביאים , הביאה לביקורות ולמחקרים הנוגעים ביסודות שונים בכתיבתו של שחר . מאמר זה מבקש להוסיף על הדיון הקיים ולהתמקד בסוגיה מצומצמת יחסית . הוא בוחן כיצד ייצוגי הקבלה הלוריאנית נוגעים לסוגיית חציית הגבולות ברומן ומתמקד בשלושה ממדים שונים שמתלכדים ומשפיעים זה על זה : הכרונוטופ , כלומר מערכת הזמן - מרחב המתוארת בקיץ בדרך הנביאים , מערך הדמויות ותיאורי השינויים הפנימיים החלים בהן ברומן וכן חציית הגבול בין חיים למוות , המקרינה על מעמד הספר , הבורא עולם באמצעות מילים . שחר נתלה שוב ושוב בעולם הסמלים המיסטי , ובזה הקבלי - לוריאני בעיקר , ועושה מהם ייצוגים ודימויים ספרותיים . הם משמשים לו מקור לתיאור עולם משוסע שיש צורך לתקנו . חציית גבולות המרחב , הזמן , גבולות הזהות והגבול בין חיים למוות מאפשרת למספר ברומן לחצות את אותה תהום המצוטטת כאן ובהמשך הדברים וליצור אפשרות של איחוי בעולם שבור . בתוך כך האור הספרותי מושלך אל הספר עצמו דרך דמות המספר המתואר כאל בורא מוקטן , והספרות נעשית כלי של גאולה ושל בריאה מחודשת , שני ממדים שהקבלה עוסקת בהם בהרחבה . במילים אחרות , פריצת הגבולות של שחר מאפשרת לו לכתוב ספרות הרואה בעצמה בוראת , ואולי אף מי שגואלת עולם . ואם הספרות יכולה למלא תפקיד כזה , הסופר מקבל עליו את תפקיד הבורא , היוצר . הוא הופך , חלקית לפחות , לאל מוקטן . בהקשר זה הקבלה הלוריאנית מתפקדת כתמה בסיסית ועקרונית ברומן הזה , משתנה מקישוט לכאורה לעולם מסרים עמוק ומכריע בעיני שחר וכתביו . 2 עם זאת , יש הבדלים של ממש בין פרוסט לשחר , ובראשם שאלת הייעוד . וראו : מיכל פלד גינזבורג ומשה רון , כלים שבורים : זיכרון , זהות ובריאה ביצירת דוד שחר , הקיבוץ המאוחד , תל אביב , 2004 עמ ' . 166 - 159 3 שחר אף כינה את הסדרה בשם ' לוריאן ' , וזו עוד עדות להשפעת קבלת האר " י על הרומנים . 4 במובן זה שחר משתמש בעולם הסמלים של הקבלה הלוריאנית כמו האר " י , שלדברי רחל אליאור , ' הופך בתודעתו את הסמל לממשות חזיונית ואת ההיצג הסימבולי לחזיון חובק עולמות ' . ראו : רחל אליאור , ' הזיקה המטאפורית בין האל לאדם ורציפותה של הממשות החזיונית בקבלת האר " י ' , מחקרי ירושלים במחשבת ישראל , י ( , ( 1992 עמ ' . 57

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help