sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

במסכת ברכות ( סב , א ) , מתייחס לכך שדרכי התורה והאמונה אינן מתבררות רק מתוך לימוד בבית המדרש , אלא גם מתוך התבוננות בדרך יישומן . כשם ש 'רב כהנא ' עקב אחרי רבו ( אבא אריכא , הנקרא בתלמוד ‘ רב ' ) והסתתר מתחת למיטתו כדי ללמוד כיצד הוא חי עם א ִשתו , כי ‘ תורה היא וללמוד אני צריך ' , ההתבוננות בחסידי גור מאפשרת לנו להיחשף לתפיסות עולם יהודיות שכמעט אינן מוכרות . שלישית , ההתחקות אחר גילוייה השונים של הקד וּ שה מראה כיצד חסידי גור מעניקים משמעות שונה מהותית למונחים כמו אהבה , יצר וחיי אישות , ודוחים את המשמעות שהעניק להם העולם המערבי . ה ֵטיבה לתאר זאת צילה , אחת המרואיינות : החברה המערבית לקחה את כל הקשר שבין איש לאישה והמציאה סביבו רעיונות שזרים לתפיסה היהודית , והרבה פעמים גם לשכל האנושי בכלל . הם גם ניפחו וניפחו את החשיבות של הגוף והנאותיו , עד שזה הפך להיות הדבר החשוב ביותר בחיים שלהם . זה מין גולם שקם על יוצרו : אנשים טיפחו את זה , ועכשיו הם עבדים של זה . קריאת תיגר זו של חסידי גור על התרבות המערבית מאתגרת ומזמינה לבחון מחדש את מה שנחשב מובן מאליו בעולמו של האדם המודרני . רביעית , בימים אלה , שנעשים בהם מאמצים להרחיב את שילוב החרדים בכלכלה ובמערכות הביטחון הלאומי , יש ערך להעמקת ההיכרות עם חברה זו . התפיסה הרווחת בציבור , שלפיה החברה החרדית כולה היא ‘ חברת לומדים ' , מונעת את האפשרות להציע לקבוצות חרדיות שונות מענים מתאימים לערכים ולצורת החיים הייחודיים להן . ספר זה מראה כי חסידות גור אינה הולמת את הקטגוריה של ‘ חברת לומדים ' , והיא אינה חולקת עם חברה זו אורחות חיים וסדרי עדיפות זהים . שאיפתי היא שספר זה ייקרא באופן אמפתי . אמפתיה אינה הזדהות , אלא היכולת להכניס רגל אחת לעולמו של הזולת ולחוש אותו . הניסיון להבין את האחר ואת ההיגיון שבהתנהגותו הוא , בסופו של דבר , מה שמחבר בין אנשים אף שהם שונים מאוד זה מזה . קשרים אמפתיים בין אדם לרעהו מאפשרים לכל אחד להרגיש נוח , להוריד הגנות , להנכיח את זהותו האישית , להיפתח כלפי הזולת ולחוות אתו תחושה של ק ִרבה . כך ברמת הפרט , ונראה שכך בדיוק גם בין קבוצות אוכלוסייה שונות .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help