sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

האנטישמיות והנאציזם מזה , והציונות מזה , לתפיסות יהודיות ליברליות אשר תלו תקוות בהבטחות האמנציפציה . זהר שגב מתמקד בשנים הראשונות שלאחר השואה . הוא מנתח את המאבק שניהל הקונגרס היהודי העולמי למען עיצובה של לאומיות יהודית בפזורה , וזאת בשעה שנאבק גם למען הקמתה של מדינת ישראל . מאמרם של רענן ריין וג ' פרי לסר חותם את הדיון ההיסטורי בבחינת המשמעויות המחקריות המתודולוגיות הנובעות מתפיסת הזהות היהודית הממוקפת בתפוצה . ריין ולסר מייחדים את מאמרם לתפוצה הלטינו אמריקנית ומציעים להבחין בין קהילות שונות של תפוצה זו באמצעות הדפוסים השונים של הזהות היהודית הממוקפת ( ברצף שבין יהודים לטינו אמריקנים ובין לטינו אמריקנים יהודים ) . הבחנה זו מוצעת כבסיס לכיוון מחקרי המחייב לבחון כל תפוצה בהקשר של יחסיה הקונקרטיים עם הסביבה , וזאת כמשקל נגד לתפיסות מחקריות שרואות בכל הקהילות הלטינו אמריקניות מקשה אחת בהקשר של גורל יהודי אחיד של גלות וזרות כלפי הסביבה הלא יהודית . קבוצה שנייה בקובץ זה כוללת מאמרים שהדיון בהם נסב על בחינת מקומה ומשמעותה של מדינת ישראל בזהות היהודית בתפוצה בעידן של ריבוי תפיסות שייכות , והזיקה למדינת ישראל , חשובה ככל שתהיה , היא רק אחת מהן . מיכאל קוצין בוחן סוגיה זו באמצעות ניתוח ספרו האוטוביוגרפי של הסופר והעיתונאי היהודי האמריקני מאיר לוין . קוצין מראה כיצד הקמת מדינת ישראל מהווה מצד אחד מרכיב רב חשיבות בתפיסה העצמית היהודית של לוין , ומצד אחר מרכיב המחייב אותו לבחינה עצמית של זהותו היהודית האמריקנית , באופן שמחדד את ההבדלים מצד צורות החיים היהודיים בין ישראל לארצות הברית . דני טרום בוחן כיצד מתפרשת ישראל בתוך המציאות היהודית בתפוצה , באמצעות ניתוח של תגובות החרדה לקיומה של מדינת ישראל ערב מלחמת ששת הימים אפילו מצד יהודים אנטי ציונים או אדישים לציונות . הוא מתמקד בתגובות החרדה לגורל ישראל מצד שני הוגים : רמון ארון הלא ציוני , וחנה ארנדט שהתנגדה לציונות המדינית . טרום למד מתגובת החרדה המפתיעה לכאורה של ארון וארנדט כי בעבור חלק ניכר מיהודי התפוצה האפשרות שהעולם ישלים עם חורבן הריבונות היהודית הפוליטית מתפרשת כהפרה יסודית של הברית , תולדת האמנציפציה , שכרתו יהודי התפוצה עם ארצות מושבם . לפי טרום , על רקע מלחמת ששת הימים נעשתה ההשפעה של חוויה שלילית זו ממשית ורלוונטית ליהודי התפוצה הרבה יותר מהזדהותם או הסתייגותם מהתכנים הממשיים שמייצגת ישראל . שמואל טריגנו מבקש לבחון את הרלוונטיות של הכמיהה ל ' שיבה ' לארץ ישראל לאחר הקמת מדינת ישראל . הוא מציע לראות את המתח הדיאלקטי של ' שיבה - גלות' כמאפיין מהותי של הזהות היהודית שעומד בעינו גם לאחר הקמת המדינה . המתח הזה לדעתו הוא אמצעי חשוב במאמץ להתגבר על התפיסה המרדדת והמסוכנת של ' מקומיות ' – סכנה שמתעצמת מאז הוקמה המדינה , הן בתפוצה הן בישראל . יוסי טרנר חותם את הדיון בסוגיה זו בבחינה השוואתית של היחס בין ציון לתפוצות הגולה בהגותם של מרדכי קפלן ואליעזר שביד . שתי ההשקפות , היהודית אמריקנית של קפלן והיהודית ישראלית של שביד , רואות בהקמת המדינה כלי לתחייה ולמהפכה רוחנית יהודית פנימית . אלא שהן מתוות תפקיד זה על פי שתי פרשנויות שונות לזהות הממוקפת : פרשנות של התפוצה הרואה בזהות הממוקפת ערך העומד לעצמו , ופרשנות ישראלית שרואה בה זהות חסרה ושלילית .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help