sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

חשוב שראוי להמשיך ולפתח . בהקשר הכיוון המחקרי הזה נקבע בקובץ מקומו של המאמר שכתב יוחאי אופנהיימר . בניתוח תפיסתו של שאול טשרניחובסקי אופנהיימר מוצא נוכחות של תפיסות מנוגדות זו לזו , מחייבות גלות ושוללות גלות , בתוך התפיסה ההגמונית הציונית וכחלק ממנה . מאמר זה אמנם שייך מבחינות רבות לקובץ גלויות ישראליות ולדיון בחברה היישובית בארץ ישראל , ואולם הוא מדגים היטב את התודעה הגלותית של זרות - שייכות שאפיינה את המהגרים היהודים עוד בארצות מושבם , בטרם הגיעו לארץ ישראל . המאמר מהווה אפוא מעין חוליה מקשרת בין שני הקבצים , ומלמד על החשיבות של כיוון מחקרי זה גם לחקר החברה בישראל ולא לחקר יהדות התפוצות בלבד . המאמרים שלעיל מאירים סוגיה מהותית שנדונה במרבית המאמרים בקובץ זה ורבות מהתפיסות היהודיות הרווחות בתפוצה מתחבטות בה : הניסיון להניח ולהגדיר אחדות קבוצתית יהודית ולטפח המשכיות יהודית , גם על רקע מציאות חברתית - תרבותית של טשטוש גבולות בין מעגלי שייכות יהודיים ולא יהודיים . בין שהמציאות המודרנית והמציאות הפוסט מודרנית , שמיטשטשים בהן הגבולות , נתפסות כאיום וכאתגר שלילי , ובין שהן מתפרשות כבסיס חיובי וחיוני של הזהות היהודית הקבוצתית , ההתמודדות אתן היא מרכיב חשוב ומועצם מאוד של חוויית החיים היהודיים בתפוצה . התמודדות זו היא נושא העל של קובץ זה . מאמריהם של אליעזר בן רפאל ויצחק קונפורטי ממקמים התמודדות זו בשני הקשרים שונים . מאמרו של בן רפאל מניח קונטקסט סוציולוגי תאורטי שבוחן את התופעה של תפוצות חוצות לאומים , תופעה שמתעצמת בקרב קבוצות תרבותיות ולאומיות מגוונות . תופעה רחבה זו משמשת לו כלי מסביר להבנת דפוסי התודעה הקולקטיבית העצמית של התפוצה היהודית ולהבנת יחסיה עם ה ' מולדת ' בישראל . מאמרו של קונפורטי מנסח קונטקסט היסטורי יהודי השוואתי . לצורך זה הוא מתמקד באופן שבו מדומיינים היחסים בין הגולה לישראל מנקודות הראייה של התפוצה לעומת נקודות ראייה ציוניות ארץ ישראליות . הוא נוקט השוואה זו כדי לבחון את מגוון האופנים שתפיסות יהודיות מרכזיות בתפוצה מבקשות להניח בהם אחדות יהודית גם על רקע התרופפות הנחות היסוד הבינאריות של מולדת - גולה . קבוצה ראשונה של מאמרים הכלולים בקובץ בוחנת סוגיה אחרונה זו באמצעות מקרי בוחן היסטוריים , ובחרתי להביאה כאן כסדר הזמנים , לפי התקופות הנדונות במאמרים . הלל כהן בוחן במאמרו את חלון הזמן הקצר שנפתח למימוש התפיסה של הזהות הממוקפת היהודית -ערבית בארצות ערב ובארץ ישראל . במיוחד הוא מבקש לנתח ולהסביר את ' מותה ' של אפשרות זו על רקע התעצמות הסכסוך היהודי - ערבי והקמת מדינת ישראל . מארק ריידר בוחן תקופה קרובה מעבר לאוקיינוס , ומציג את תפיסותיהם של סטיבן וייז וחיים גרינברג כשני ניסיונות למצב את מיזוג תפיסת הייחוד האמריקנית עם תפיסת הבחירה היהודית כמוקד חיובי נכסף של הזהות היהודית הקיבוצית האמריקנית . ג ' ונתן קרסנר מתמקד במערכת החינוך היהודי בארצות הברית בתקופה שלפני הקמת מדינת ישראל ( . ( 1948 - 1928 הוא בוחן את אופני הגדרת ה ' מולדת' לעומת ה ' תפוצה ' , ואת דרכי ההתמודדות של תפיסות ציוניות אמריקניות עם תפיסות ציוניות ארץ ישראליות השוללות את הגולה ואת הצידוק לקיום היהודי מחוץ לארץ ישראל . גיא מירון מתמקד באגף הליברלי של יהדות גרמניה והונגריה בתקופה שעל סף ההשמדה בשואה . הוא מנתח את השינויים שחלו בדמיון העבר היהודי והעתיד היהודי על רקע האתגר הכפול שהציבו

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help