sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מניסיוני והיכרותי : 80 % מהם נכים רגשית , חלקם קשה . רק מה , אחד הדברים שאתה לומד בקיבוץ זה לא להודות בכישלונות , ועם הזמן ליפות את המציאות , אחרת אתה עצמך תרגיש כישלון . רבאק , קיבוצניקים מודעים ? כאלה שעושים עבודה עם עצמם ? כאלה שבאמת מודים בכישלונות אמיתיים ? איפה אתם חיים ? יש כאלה , זה נכון , אבל לא יותר מעשרה אחוזים . השאר אפילו לא מודעים לכך שיש להם בעיה , כי חבריהם דומים להם : הנכות הזו שמתבטאת בעיקר בקושי ליצור אינטימיות לאורך זמן , מקבלת הרבה חיזוקים כדבר הנכון לאנשים שזקוקים לספייס ... מאושרים מהמצב ? חוויה חיובית ? הצחקתיני : רובם אפילו לא יודעים שהם מפספסים משהו — הם אפילו סגורים לרעיון , כל שכן שאלה שעשו את המחקר הם קיבוצניקים בעצמם . אם מחקר — שיהיה בלתי תלוי . אחרת זה יהיה מחקר בדיוק כמו שהמשטרה מקימה ועדות חקירה לחקור את עצמה . ה ' פסיכולוג ' הביא לדיון לא את חוויותיו מילדותו שלו , אלא את ניסיונו המקצועי . דמות הקיבוצניק הממוצע העולה מדבריו היא של אדם מודחק , בעל יכולת רגשית מוגבלת , שסובל ממצוקה ומבדידות . החינוך הקיבוצי מסרס את עולמם הרגשי של הילדים , וכמו שה ' פסיכולוג ' מציין , ' כשהם מגיעים אלי הם בדרך כלל בודדים או הרוסים לגמרי , ולא מבינים למה ' . לשיטתו , המגיעים לספת הפסיכולוג קרובים לישועה כי הם ' כאלה שעושים עבודה עם עצמם ' , כלומר מבקשים להשתקם מנזקיה של הלינה המשותפת . ' קיבוצניקית לשעבר ' העידה כי נזקקה לעזרת אנשי מקצוע מסוגו של המגיב הקודם וחיזקה את טענותיו : ' מי מאושר לגדול ללא הוריו ( אם הם לא פסיכופטים או דפוקים )??? החינוך בקיבוץ היה מחשל , והוציא לחברה אנשים ' שמתפקדים ' ברמה המעשית . ברמה הרגשית — מי שלא עבר טיפול או פיתח מודעות מיוחדת — הוא דפוק קשה . תאמינו לי ' . היא מבחינה בין ' הרמה המעשית ' ובין ' הרמה הרגשית ' , וברור איזו משתיהן חשובה יותר בעיניה . ואולם מה שבעיני האמונים על השיח הפסיכולוגי הוא אישיות מודחקת ובעייתית הוא אישיות מחושלת ואחראית בעיני הוגי החינוך המשותף . הטענות בדבר שטחיות , אטימות ושאר פורענויות נשענות על הנחות יסוד פסיכולוגיות שעל פיהן לחוויות הילדות המוקדמת השפעה מכרעת על האישיות . בשנים אלו חשוב לילד טיפול יחידני , המאפשר חום וביטחון . אבל היות שאין זיכרונות מודעים משנות הילדות המוקדמת , אפשר להתחקות על עקבותיהם ועל נזקיהם רק באמצעות טיפול . מחנכי התנועה הקיבוצית , דגלו בערכי השיתוף והשוויון , הציגו חלופה לגישת ' הטיפול היחידני ' בחיק המשפחה . החינוך הקיבוצי היה חינוך קולקטיבי שביקש

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help