sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שהוא ייצג פעם , ולעבר . הלינה המשותפת לא הייתה כל כך נפלאה ' . מבחינתה , ה ' געגועים שלנו לקיבוץ ' מייפים את המציאות , אך ' הקריעה מאבא ומאימא הייתה טראומה שחיים שלמים לא יפצו עליה ' . הילדות בקיבוץ אינה רק עוד זיכרון , נוסטלגי או ביקורתי , אלא אירוע מכונן שנותן את אותותיו לאורך כל חיי בוגריו . גם עבור המגיב ' ארי ' הזמן החולף אינו מקור לנוסטלגיה . לדבריו , ממרחק השנים מתאפשרת דווקא הבנה עמוקה יותר של החבלה הנפשית שספג : ' לקח לי עשרות שנים להבין . גדלתי כמו בבית יתומים ( אני מקצין קצת בכוונה ) . הקשר הרגשי עם ההורים היה אפסי , הקשר עם אחיי לא היה קיים , נדרשת לדכא את הרגשות תמיד . אני מעריך את עצמי כנכה רגשית ' . הפער בין מאפייני החינוך המשותף ובין מאפייני חינוך משפחתי ' רגיל ' הוא מקור בעיותיו של ארי . אם הילדים אינם מתגוררים עם הוריהם ועם אחיהם ואין נוצרים קשרים רגשיים בין בני המשפחה , מה הפלא כי הילדים גדלים עם פתולוגיות קשות ? האומנם הייתה הילדות בקיבוץ טראומטית כמו שמגיבים רבים מספרים ? ואם כן , מה בדיוק גרם לה להיות כה טראומטית ? המגיב ' קיבוצניק בעבר ' עוסק בסוגיות אלה . בכותרת ' הבדל בין טראומה לשריטה ' הוא כתב : ' השריטות הכי עמוקות שלנו הן אלה שאנו כלל לא מודעים להן — כאלה שהופכות מבאג לפיצ ' ר . אז נכון , הלינה המשותפת לרוב לא הייתה טראומתית , אבל שרטה את כולנו לעומק ' . המגיב ' השרוט ' הצטרף אליו ותהה בעניין המודעות לטראומה . בכותרת ' שרוט שיודע שהוא שרוט ושרוט שלא יודע שהוא שרוט ' הוא כתב : מי שהגיע לקיבוץ בגיל צעיר מבין כמה השיטה מעוותת , חולנית ולא טבעית , הוא יוצא שרוט אבל יודע שהוא כזה ויכול לטפל בשריטה למרות שתמיד נשארת צלקת . מי שנולד בקיבוץ הוא במצב הקשה ביותר , הוא שרוט שלא יודע שהוא שרוט ולכן לא מטפל בזה . השריטה הקיבוצית כל כך גדולה לא רק בהיבט של הלינה שמשותפת אלא גם בתחומים רבים אחרים . רק הקיבוצניק שיוצא לחופשי מתחיל להבין את הבעיה ואז זה בדרך כלל מאוחר מידי . מי שנולד בבית משוגעים לא יודע שהוא בבית משוגעים . מי שעושה מחקר ושואל משוגע אם הוא משוגע כנראה שצריך ללמוד הכול מחדש . רק החיים מחוץ לקיבוץ , בעולם נורמטיבי , יכולים לגרום לקיבוצניקים להיות מודעים למצבם . הקיבוץ הוא חברה סגורה ופתולוגית , וחשיפת האמת על החינוך הקיבוצי דורשת נקודת מבט חיצונית ואובייקטיבית . יש אנשי מקצוע שישמחו לספק נקודת מבט זו . ה ' פסיכולוג ' החתום על הטוקבק הזה נידב קביעות מדעיות :

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help