sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

( האבות , יציאת מצרים ) ועד לנקודת הסיום המשיחית : החיים כפי שהם ראויים להתנהל . שלום עכשיו אינה מכירה בקו לינארי , מעגלי או רגרסיבי של ההיסטוריה – כלומר , בהתפתחות שיש בה היגיון מסוים – אלא בזמן ' ריק ' או ' ניטרלי ' שחייהן של חברה או אומה מתנהלים בו ללא סיפור מסגרת או נרטיב על : החיים כפי שהם . גם יחסן של שתי התנועות למשמעות המרחב נבדל באופנים דומים : גוש אמונים מתייחסת לארץ הקודש בפרמטרים ייחודיים המקודשים רק לעם ישראל : הטריטוריה אינה מקום סתמי אלא ארץ האבות , ארץ היעודה לתכלית משיחית ; ואילו שלום עכשיו ממשיכה במידה מסוימת ( ומוגבלת ) את הקו הילידי , ש ’ הכנענים ' , הביאו את מסקנותיו אל הקצה . כלומר המקום הוא שילוב של המרחב שהאזרחים נולדים , חיים ופועלים בו ושל השפה שהם מבטאים בה את תרבותם . אלה בלבד קובעים , כמו בדגם הצרפתי , את לאומיותם של הסובייקטים הריבוניים . מכאן נובעים שני מושגים שפייגה משתמש בהם בבואו להבהיר את יחסן של גוש אמונים ושלום עכשיו לזמן ולמרחב : גוש אמונים מנכסת ( appropriation ) את יהודה ושומרון באמצעות התנחלות רחבת היקף , ואילו שלום עכשיו רואה ניכוס יהודי זה כהזרה ( estrangement ) של שטחי ארץ ישראל מפני ' האחר ' — הגוי או היליד הערבי . במרחב ובזמן הגוש אמוניים נעשית ' יהודיזציה ' באמצעות הקמת יישובים ישראליים , עברות שמות והדתה של לוח השנה הציוני . גוש אמונים אימצה ערכים ציוניים בעלי זיקה היסטורית , סמלים המצפינים את הנרטיב הציוני כמו קליטת עלייה ובעיקר התיישבות . ניכוס עבור היהודי הוא הזרה עבור הילידים הערבים : אלה שוכנים במרחב באופן זמני , אורחים הנוטים ללון , ואילו המתיישבים היהודים ביהודה ובשומרון שבים לבית המכונן . יחסה של גוש אמונים למרחב , כמו גם יחסה לזמן , הוא טוטלי משום שהמרחב והזמן בעבורה הם השלכות של השקפת עולם תאולוגית , מטה היסטורית . התיישבות במרחב ותפיסת הזמן הלינארית או המעגלית פונקציונליים למתנחלים בתוך הסיפור ארוך המשך ( כביטויו של ההיסטוריון פרנן ברודל ) של העם היהודי . ואילו היחס של שלום עכשיו למרחב ולזמן הוא ' נורמלי ' , משום שבשבילו טריטוריה וזמן הם קונקרטיים , חילוניים , פיזיים , נטולי משמעות מטפיזית . עבור גוש אמונים המקום מקבל משמעות מ ’ המקום ' ( כינויו של הקדוש ברוך הוא ) , ואילו עבור שלום עכשיו מקום הוא מקום הוא מקום . גוש אמונים מקדשת את הזמן ההיסטורי . יחס זה לזמן עושה אותה תנועה של זיכרון היסטורי . העבר הארץ ישראלי הקדום ' המלא ' בהיסטוריה יהודית , 8 על תפיסת ' הזמן ארוך המשך ' ראו : Fernand Braudel , La Mediterranee et le Monde . Mediterraneen a l ’ epoque de Philippe II , Le Livre De Poche , Paris 1993

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help