sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הארץ – רצויים בעיניו . פוסט ציוני ( להבדיל מאנטי ציוני ) הוא מי שמעריך כי תהליכי השינוי הללו כבר הסתיימו . הופעתן של גוש אמונים ושלום עכשיו הייתה תוצאה של שני משברים עקרוניים בתהליך הציוני . הראשון היה הקמת המדינה והתבססותה , ובעקבותיו השאלה : מה משמעותה של הציונות לאחר שנוצר בסיס איתן ליהודי מודרני בארץ שעברה תהליך של עברות ? המשבר השני קשור במשבר הראשון : אם ישראל כבר קמה , ובמובן זה הגשימה את הרעיון הציוני , מה יש לעשות במרחבים נוספים ? האם העקרונות הציוניים חלים עליהם או שמא יכולה המשימה הציונית לתחום את עצמה בגבולות המצומצמים של כיבושי מלחמת העצמאות ? הציונות , כטרנספורמציה מתגלגלת ומתקדמת של אנשים וקרקע , נבלמה עוד לפני מלחמת ששת הימים . אך משנפתחו לפתע המרחבים החדשים , נוצר מתח בין הספר החדש הקשור לעברו המיתי של העם ובין חוסר היכולת לממש בו את התכנית הציונית ולעשותו ' שלנו ' . בין גוש אמונים לשלום עכשיו לא הייתה אפילו הסכמה מינימלית על תפיסות הזמן והמרחב . גם ויכוח לא יכול להתקיים בין מי שמחפש את מקום קבר יוסף כדי לקדשו ובין מי שטוען שאין לו כל עניין לדעת היכן מצוי הקבר . וכך אשר לממד הזמן : גוש אמונים מתייחסת לזמן מיתי מעגלי , החוזר לימי קדם ומחיה אותם ; על כן מושגי המפתח בתפיסתה הם זיכרון ושיבה . שלום עכשיו והמחנה היוני מתפקדים בזמן הומוגני וריק הנע רק קדימה . הזמן של המתנחלים הוא הזמן הגדול של הלאומיות היהודית : הוא מתחיל בהבטחה אלוהית ומסתיים בתהליך משיחי של גאולה . בסיפור ארוך טווח זה הערבים הם משניים . הזמן של שלום עכשיו והמחנה היוני הוא הזמן הקטן של הציונות : תחילתו בתנועה הציונית ובעליות הראשונות ולא באברהם אבינו . גוש אמונים ושלום עכשיו אינן שייכות לאותו זמן ואין ביניהן שפה משותפת בנוגע למרחב . מה הפלא שלכל אחת מהן דימוי שונה בנוגע לזהות של אותה מדינה ? כשראיין פייגה את בני קצובר באלון מורה שליד שכם , שאל האחרון את המראיין למקום מגוריו . פייגה השיב : ' פסגת זאב ' ( שכונה יהודית בירושלים הממוקמת מעבר לקו הירוק ) . ' יופי ' , שמח קצובר , ' אז גם אתה מתנחל ! ' פייגה חשב לעצמו באותו רגע : ' אותך יפנו כדי להשאיר אותי ' . לאור זאת ניתן להבין את דברי פייגה כי הסכמי אוסלו היו ויתור ישראלי על חלק מכיבושי 1967 תמורת לגיטימציה פלסטינית ובין לאומית לשמירה על הגבולות שהושגו ב . 1948 בממד הזמן תפסה גוש אמונים את ההיסטוריה כסיפור ( story ) עם התחלה , אמצע וסוף , שיש לו פרקים המתווים את העלילה החל בנקודת מוצא מיתית 7 שם , עמ ' . 18

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help