sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לדבריו , מקומו החדש של הזיכרון בחיינו הוא תוצאה של שתי התפתחויות : האחת , ' האצת ההיסטוריה ' , שאין בה יותר התפתחות אטית של אירועים אלא שינויים מהירים המחייבים הסתגלות לעידן של אי ודאות . האחרת , יכולתנו להבנות מחדש את יחסנו לעבר . מה שאנו מכנים היום ' זיכרון ' — הבנייה מחדש של אירועי העבר – הוא מה שנקרא בעבר ' היסטוריה ' . לשינוי הזה במעמד הזיכרון שתי משמעויות : ראשית , השימוש בעבר לטובת הצדקת מהלכים חברתיים ופוליטיים התגבר באופן דרמטי בחברה ובפוליטיקה ; שנית , חל פיחות במעמד ההיסטוריון כבעל המונופול על העבר : בעולם שמדברים בו על ' היסטוריה קולקטיבית ' ו ’ זיכרונות אישיים ' עומדים עתה לצדו השופט , העד , התקשורת והמחוקק – ואפשר להוסיף , גם הסוציולוג . קריאה במחקריו של פייגה חושפת תופעה דומה בישראל , שגם בה מתקיים מתאם בין הזיכרון הדינמי של הקולקטיב הישראלי המתהווה ובין הזהות הלאומית המתרקמת . על כל חוקר נשאלת שאלה קריטית : האם את התופעות הנצפות , מקרי הבוחן והמחקרים הייחודיים מאירות , כל מקרה לגופו , אלומות האור הבודדות של פנס הכיס של החוקר , או שמא אורו הגדול של מגדלור התאוריה המקיפה הוא הצובע את מבטו של החוקר ואת מסקנותיו ? פייגה היה רחוק מרחק רב מאותו חוקר אשר מניח תאוריה חובקת עולם המבקשת לצבוע את התופעות הסוציולוגיות כולן – ובהן את ה ’ פרויקט ' הישראלי הסבוך בסתירותיו – רק בגון אורו של מגדלור הנחת היסוד המוקדמת שלו . העולם האנושי היה עבורו באמת ובתמים עולם ומלואו , שלא הסתכם בחלוקות בינריות של מדכאים ומדוכאים , מעבידים ופועלים , כובשים ונכבשים , אשכנזים ומזרחים , גברים ונשים . אישיותו החמה והנעימה ובשל כך הבטוחה בעצמה , העניקה מבט אמפתי ל condition — humain למצב האנושי . ועם זאת , נועם הליכותיו לא צריך להטעות את הקורא : מאחורי כל זה הסתתר מבט מפוכח וביקורתי , רגיש ומעמיק , החושף ערים סמויות מן העין : חלומות גאולה וחפירות שורשים , חרדות ותקוות , ישראל ממשית וישראל מדומיינת . הקורא את כתיבתו של פייגה באחת , כממעוף הציפור , נוכח שוב לדעת שדברים שרואים משם לא רואים מכאן : נפרשת לו לקורא יריעה רחבת אופק של זהותם המתרקמת של הישראלים : של אופני הזיכרון המשתנים – הצפירה והאנדרטה , ההנצחה והריטואל , הטקס והעלייה לרגל – שבאמצעותם הם זוכרים ומנציחים את עצמם ; של תפיסות הזמן הארוך של גוש אמונים והזמן הקצר של שלום עכשיו ; המרחב הגדול של המתנחלים והמרחב הקטן של החילונים ; ושל המיתוסים המכוננים את חייהם ואת מותם . פייגה חתר במחקריו לברר את המקום האידאלי והמיתי שחבוי ב ’ מקום הישראלי ' הממשי , לבחון לעומק את גלגולי הדיאלקטיקה של ישראל הממשית ושל ישראל המדומיינת . הוא ביקש

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help