sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

יוצא דופן בעיקר את הישגי התקופה הקודמת על הפואטיקה , התמטיקה והחשיבה ההיסטוריוסופית שלה . שלישית , כמקודם , הזז נאלץ לפעול בצלו של ש " י עגנון ( , ( 1970 - 1887 המבוגר ממנו בעשור וותיק ממנו בשדה היצירה כמעט בשני עשורים . עגנון נהנה מהילה של בכיר סופרי התקופה הוותיקים , ומעמדו הוסיף לעלות עשור לאחר מכן עם קבלת פרס נובל לספרות . ככלל , צמיחה בקונטקסט תקופתי של זוגות פעמים רבות מבליטה מידית אחד מבני הזוג על חשבון האחר , משום שההשוואה האוטומטית בין השניים מייצרת מיד פרדיגמה של דירוג היררכי ושאלה של ' בכירות ' , ואילו העמידה בנפרד על האיכויות השונות של בני הזוג ללא הערכה משווה תובעת מאמץ ' לא טבעי ' לבידודם זה מזה . במקרה זה , אין ספק כי ה ' שידוך ' עם עגנון פעל עד כה בעיקר לרעת הזז . לאור האמור מתברר כי הזז לא נהנה ממעמד הגמוני מוחלט ובלעדי בקרב ' הרפובליקה הספרותית ' בארץ באף שלב משלבי התפתחותו כסופר . אף שהיתה לו פואטיקה ייחודית וחשיבה היסטוריוסופית דיאלקטית מנוסחת היטב , ואיכויותיה של יצירתו תוארו כאחד השיאים של התקופה , חוסר ההגמוניה שלו לא אפשר לייצר דיבור רחב היקף על יצירתו במסגרת השיח על ' הרפובליקה הספרותית ' . כאמור , משלהי שנות השמונים התבססה עמדה היסטוריוגרפית השוללת את קיומו של נרטיב על אחדותי של הספרות העברית החדשה . תחת זאת התמקדו היסטוריוגרפים של הספרות באיתור קולות שונים שיצרו מיני נרטיבים שהתפתחו זה בצד זה . כזו היא תפיסת היסוד של יגאל שוורץ , של חנה קרונפלד , של חנן חבר , של מיקי גלוזמן ושל אחרים , ולאחרונה גם של מירון בספרו הרפיה לצורך נגיעה . 15 מקרים כאלה של ' זוגות ' מפורסמים בספרות העולם הם למשל שייקספיר - מרלו , רסין - מולייר , גתה - שילר ; בספרות העברית : ביאליק - טשרניחובסקי , ויש שיאמרו גם שלונסקי - אלתרמן . 16 יוצא דופן מבחינה זו הוא חיבורה של נורית גרץ , ספרות ואידיאולוגיה בארץ ישראל בשנות השלושים , שמסגרת הדיון בו אינה התנהלותם הפנימית של החיים הספרותיים בתוך תוכי ה ' רפובליקה הספרותית ' אלא בחינת היחס בין הטקסט הספרותי לבין האידאולוגיה הפוליטית ה ' רשמית ' שהוא בא במגע עמה ( באמצעות פרסום בכתב עת פלוני וכולי ) . מבחינה זו שאלת המעמד ההגמוני אינה רלוונטית לדיון ואינה מונעת מגרץ להקדיש להזז שני פרקים מתוך ספרה , ובהם מעומתים המסרים הגלויים והסמויים שבאחדים מסיפוריו עם האידאולוגיה של תנועת העבודה . עיקר מסקנותיה הוא כי בסיפוריו משנות השלושים השכיל הזז להתרחק מזיהוי פוליטי עכשווי והביע תמיכה בעמדותיהם ה ' קלאסיות ' של אבות הציונות – וגם זאת בכפוף לפואטיקה אקספרסיוניסטית המנתקת במכוון בין המסמנים למסומניהם ויוצרת טשטוש של עמדת המספר . ראו : נורית גרץ , ספרות ואידיאולוגיה בארץ ישראל בשנות השלושים , א , האוניברסיטה הפתוחה , תל אביב תשמ " ח , עמ ' . 169 - 125 17 דן מירון , הרפיה לצורך נגיעה : לקראת חשיבה חדשה על ספרויות היהודים , עם עובד , תל

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help