sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

על רקע הרי ירושלים בסמוך לכנסת ישראל או בסמוך לכיפת הסלע , וכך נוצר עיוות פרופורציות : בית המקדש המיניאטורי הופך למבנה מונומנטלי , המהווה אלטרנטיבה מוחשית למסגד אלאקצא ולכיפת הזהב . במקומותיהם החדשים הם מתפקדים ככלי דמגוגי - רטורי ולוקחים חלק במודע או בעקיפין במאבק התודעתי והפיזי של קבוצות יהודיות פונדמנטליסטיות לשינוי הסטטוס קוו בהר הבית ולבניית בית המקדש השלישי . מאמרה של מרב מאק , דמיון זיכרון ופנטזיה , מלמד כי ההיסטוריה רצופה בפנטזיות שבהן בית המקדש וכיפת הסלע מוחלפים זה בזה . במאמר , העובר בכמה תחנות בהיסטוריה של כיפת הסלע היא פוערת סדקים בסיפור ההיסטורי ומצביעה על פערים המגיעים לפעמים עד כדי אבסורד בין הנראה לכתוב ובין הקיים למדומיין . לדבריה , בדיוק כמו שהעיר ואתריה היו מושא השראה למבקרים בה והציתו את דמיונם , כך גם הדמיון , החזיונות והתשוקות של המבקרים בעיר היו השראה לעיצובה מחדש שוב ושוב לאורך ההיסטוריה . בכך , לדבריה ניתן לדמות את ירושלים לפלימפססט , כתב יד ישן שהדיו נמחק ממנו ונכתב עליו ספר חדש . במציאות זו של חוסר יכולת לייצב נרטיב היסטורי לכיד בכל הנוגע לירושלים , דור גז מחבר במאמרו מאוריינטליזם למיליטריזם – ייצוגי כיפת הסלע בצילום בין שתי המצאות , האחת מתחום הסמיוטיקה והשנייה מתחום הטכנולוגיה . גז מראה כי המצאתה של ארץ הקודש מחדש התרחשה בד בבד עם המצאת הצילום . כשהוא מנתח את ההבדלים בין אופני הייצוג השונים של ארץ הקודש / ארץ ישראל עומד גז על שלבים שונים בהיסטוריה של ייצוגי הנוף המקומי בצילום : השלב האוריינטלי , השלב המיליטריסטי והשלב התיירותי . שלא כמו העמדה שהציג מוחמד ג ' באלי , לדבריו כניסת התיירים למתחם מסגד אלאקצא וכיפת הסלע לאחר 1967 עיקרה את ערכם הפולחני והאסטרטגי . בדומה לתצלומים של מונומנטים תיירותיים באירופה , מקדשים בהודו או שמורות טבע , הם נתפסו כתערוכה . על ידי השוואה בין הפוטומונטאז ' של הרצל והקיסר הגרמני בעת ביקורו בירושלים , שזכה למעמד איקוני בהיסטוריוגרפיה המקומית , לבין תצלום הקיסר בביקורו בכיפת הסלע מלווה באנשי דת מוסלמים , שנשכח בארכיון הציוני , מדגים גז כיצד מחקר צילום השוואתי יכול לערער על מוסכמות קולקטיביות ביחס להיסטוריה המקומית , ומראה כי מה שהופך דימוי לאיקוני או משכיח דימוי מן התודעה מושפע מאינטרסים של מי שמחזיקים בבעלות על התצלום . במאמרה של הגר אופיר , אני רואה אותה ולא רואה לא הר ולא בית , שאלת הבעלות על התצלום הופכת מרכזית . הכותבת מבקשת לשקם כאן את הקשר בינה לבין נערה פלסטינית מרמאללה

פרדס הוצאה לאור בע"מ

אוניברסיטת תל אביב. מרכז מינרבה למדעי הרוח


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help