sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מראה כי המונומנטליזציה של הנוף והאחדתו לכדי רצף של מרחב וזמן לאומיים , שהחלה מיד לאחר מלחמת 1967 בפינוי שכונת המוגרבים ויצירת רחבת הכותל , ממשיכה בשנים האחרונות בבניית עמדת התצפית על בית הקברות סמבוסקי העתיק , בפיתוח סביבתי ובמיתוג מחדש של עיר דוד , ובהצבת מודל בית המקדש והמנורה ברובע היהודי מול הר הבית . הגנים הלאומיים , אתרי המורשת והתצפיות יוצרים נוף לא - אחיד שבו הכפרים הערביים הצפופים משמשים רקע למונומנטים היהודיים בעלי הגינון המוקפד והמרחבים הנקיים . כך , במקביל לאתרים של זיכרון לאומי , מיוצרים בנוף גם מונומנטים של שכחה לאומית ומומחש הקשר בין הבעלות על המבט לבעלות על ההיסטוריה . בתוך כך , מנוסח בנוף מחדש הפרויקט הציוני סביב בית המקדש כמונומנט הלאומי הנעדר . מאמרו של חיים יעקובי , הר , בית , מקדש ומשפט מראה כי יצירת מונומנטים של זיכרון לאומי אינה מוגבלת רק למזרח ירושלים ולמתחם האגן הקדוש , אלא מתרחשת גם במערב ירושלים , בזירה הנתפסת לכאורה כחילונית לעילא . בהתחקותו אחר המסמכים והעדויות שליוו את בניית בית המשפט העליון בירושלים בשנת 1992 ובאמצעות ניתוח חומרי וצורני , מראה יעקובי כי אדריכלי המבנה יצרו קולקציה צורנית שקשרה בין העבר היהודי להווה הציוני תוך שהיא מעניקה לקשרים אלה לגיטימציה מוסרית - היסטורית . המבנה שסימל אבן דרך בהתפתחות האדריכלית בישראל ואמור היה לייצג אוניברסליות , קִ דמה , שוויון וחילוניות נשען בפועל על מיתוס דתי - לאומי המדיר את אזרחי המדינה הלא - יהודים . מעבר לחשיפת הבסיס הרעיוני לבניית בית המשפט , מחקרו של יעקובי חושף את אופיהּ הדואלי והקונפליקטואלי של התרבות הלאומית בישראל , אשר מצד אחד משתוקקת להגדיר את עצמה כחילונית ואזרחית , ומצד שני נשענת בהווייתה היומיומית על דימויים דתיים , אתניים ומשיחיים . במאמר העתקתו של בית המקדש ממשיכה בכך יעל פדן וממחישה את חוסר היכולת להתנתק מעולם הדימויים של בית המקדש בתרבות החזותית העכשווית . היא מצביעה על נוכחותו הבולטת של דימוי בית המקדש במרחב העירוני העכשווי באמצעות שני מודלים מוקטנים שלו המוצבים במערב ירושלים ובמזרחהּ . הראשון הוא דגם הולילנד , שתוכנן על ידי פרופ ' מיכאל אבי יונה בשנת 1966 כחלק מן הגנים שהקיפו את מלון הולילנד בירושלים , והועבר בשנת 2009 למוזיאון ישראל; השני הוא הדגם שבנה האמן מיכאל אוסניס , והותקן בשנת 2009 על גג ישיבת אש התורה בעיר העתיקה בירושלים . דרך ניתוח תצלומים המתעדים את העברת המודלים למקומותיהם החדשים , פדן מראה כי בשינוי מיקומם משתנים גם התוקף והמשמעות שניתנו לדגמים בהקשריהם הקודמים . לדבריה , בהצבתם החדשה נכללת האפשרות לצפות בהם מרחוק ולראותם

פרדס הוצאה לאור בע"מ

אוניברסיטת תל אביב. מרכז מינרבה למדעי הרוח


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help