sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ההצגה את אותה כמיהה דתית - משיחית והבליטו את המשמעות האסטרטגית - צבאית של סיפוחו . בסיום מאמרנו אנו מפנות את המבט לשני גופי צילום לא הגמוניים שצולמו בשנים האחרונות על ידי צלמות עצמאיות . בתצלומיהן אנו מאתרות סוג חדש של לקיחת אחריות על הנראה . במאמר כמה חלקיקים פוליטיים תיאולוגיים אפשר לשעתק בתצלום אחד ממשיך מוחמד ג ' באלי את העיון באוספי צילום ממסדיים ציוניים , ומשווה בין הארכיון המודרני למונומנטים הדתיים בחברות טרום - מודרניות . הוא טוען כי הארכיון קורא לנו להכיר וללמוד את ההיסטוריה בדרך שבה היא נאספה ונערכה בתוכו כדי לרכוש ידע – כאלטרנטיבה לביקור במונומנט הדתי המאפשר לנו להתחבר למטאפיזי . הוא מתחקה אחר התהוותו של מסמך ארכיוני אחד : תצלום חיילי צה " ל על רקע כיפת הסלע , שהופיע על שער מגזין צרפתי לאחר כיבוש האזור במלחמת . 1967 הוא מזהה את התצלום כתצלום קולוניאלי קלאסי , המצביע על כשלים של שתי תופעות מודרניות : כשל כיבוש האתר באופן מוחלט וכשל החילון שלו כמונומנט דתי . בתצלום חיילי צה " ל החוגגים את ניצחונם על רקע כיפת הסלע הוא רואה את חורבן ירושלים ואת תבליט שער טיטוס המודרני של הפלסטינים . למרות חומרתם של סממני הסמכות של הארכיון או של המגזין , שלקחו בעלות על נרטיב הניצחון הישראלי במלחמה , ואף על פי שהתצלום מסמל את רגע הכיבוש הפיזי של אלחרם אלשריף על ידי הצבא הישראלי , ג ' באלי מצליח לשחרר את התצלום מכבלי הארכיון והנרטיב הציוני שבהם הוא שבוי ולראות בו את רגע השחרור . כמו כן הוא טוען כי המקרה של תצלומי אלחרם אלשריף יכול לאתגר עמדות קאנוניות בדבר מעמדו של הצילום במאה העשרים . בניגוד לתחזיות של רולאן בארת , שלפיהן במאה העשרים יחליף הצילום את המונומנט העתיק , הוא מראה כי ייצוגיו הרבים והמתרבים של אלחרם אלשריף אינם מהווים לו תחליף , אלא מחזקים את עוצמתו הממשית הפולחנית משום שהם מדרבנים את המאמינים לבקר בו . לדבריו , כל עוד הגישה הפיזית של פלסטינים לאלחרם אלשריף מוגבלת , תצלומיו מהווים קריאה לשחרורו ועל כן מקושרים לקריאה לאלימות מיידית ובלתי מתפשרת . מאמרה של חוה שורץ , השיבה אל המונומנט , ממשיך את טענותיו של ג ' באלי מתוך ההקשר הציוני ועומד על תהליכי המונומנטליזציה שעובר הנוף במזרח ירושלים . כמו כן , בעוד המאמר הראשון בקובץ דן בתנאי ההתבוננות הצילומיים בהר הבית , שורץ דנה בעיצוב תנאי ההתבוננות במרחב הממשי של הר הבית והאגן הקדוש המקיף אותו . לדברי שורץ , משנת 1967 העלה ההיעדר של מונומנטים יהודיים באגן הקדוש את הצורך לארגן מחדש את תוואי הנוף , כדי ליצור תנאי התבוננות חדשים ולהנכיח מיתוסים יהודיים במרחב מתוך ראייתו כנוף לאומי סימבולי . לשם כך מבצעות רשות הטבע והגנים פעולות להסבת אתרים היסטוריים למונומנטים לאומיים . שורץ

פרדס הוצאה לאור בע"מ

אוניברסיטת תל אביב. מרכז מינרבה למדעי הרוח


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help