sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

באו משני מקורות עיקריים : בקבוצה אחת אמנים צעירים שבאו לארץ ישראל בשנות העשרים , למדו בארץ או באירופה והחלו להציג את יצירותיהם בשנת . 1930 ובקבוצה האחרת עולים חדשים , שרובם הגיעו בשנת 1933 ולאחר מכן , מגרמניה וממרכז אירופה . על פי רוב היו אלה אמנים בוגרים ומנוסים , ובהם אמנים שזכו להצלחה ולהכרה לפני שעזבו את ארצם . הם הביאו אתם מסורות אמנותיות שלא היו מוכרות ביישוב , ואלה לא תמיד התקבלו בהערכה בקרב האמנים הוותיקים . בהיסטוריוגרפיה של האמנות הישראלית נהוג לתאר את המצב כיריבות בין שתי אסכולות : האסכולה הצרפתית , שהשפיעה בשדה האמנות הישראלית מאז ראשית שנות העשרים ; והאסכולה הגרמנית , שמשם היגרו רבים מעולי שנות השלושים והביאו עמם את המסורות האסתטיות אשר אפיינו את האמנות המודרנית בגרמניה . ליריבות זו כביכול , בין פריז לברלין , כפי שהוצגו הדברים לא אחת , הוצמדה גם יריבות בין עירונית מקומית ; תל אביב זוהתה עם האסכולה הצרפתית , וירושלים - עם האסכולה הגרמנית . סקירה קצרה של הביוגרפיות של האמנים מגלה שהחלוקה הבין עירונית רחוקה מלהיות מדויקת . גם העימות הצרפתי - גרמני נבע אולי מיחסי הכוחות בין הוותיקים לחדשים בשדה האמנות ומקשיי ההיקלטות של יוצאי גרמניה , ולאו דווקא מעימות תרבותי של ממש . בשנות השלושים התפתח שדה האמנות בארץ ישראל גם מן הבחינה המוסדית : בשנת 1932 נוסד מוזיאון תל אביב בביתו של ראש העירייה מאיר דיזנגוף שבשדרות רוטשילד ; המוזאון היה שם עד שנת . 1971 בירושלים נפתח בשנת 1935 בצלאל החדש , הוא נמצא בבנייני בצלאל של ימי בוריס שץ ( זה נסגר ב , ( 1929 אך פעל במתכונת שונה , הקרובה ברוחה לרוח בית הספר המודרני לעיצוב ולאמנות באוהאוס בגרמניה . בצלאל החדש המשיך לפעול ולהתפתח , והוא הבסיס לאקדמיה בצלאל של ימינו . סמוך לבצלאל החדש המשיך לפעול בית הנכות בצלאל ( בהנהלת מרדכי נרקיס ) אשר שרד מימי בצלאל של בוריס שץ בשנות העשרים . מוזאון בצלאל נכלל במוזאון ישראל עם פתיחתו בשנת . 1965 2 בסוף שנות השלושים היו באגודת הציירים והפסלים בארץ ישראל 110 חברים , רובם ( 84 ) היו תושבי תל אביב , ומהם 44 בלבד הוגדרו כאלה ' המתפרנסים רק על האמנות ' . מתוך : מכתב מאת ועד אגודת הציירים והפסלים בארץ ישראל אל ראש עירית תל אביב מר ישראל רוקח , 8 . 12 . 1939 בליווי ' רשימה סטטיסטית של מקורות פרנסתם של חברי האגודה ' . עיריית תל אביב יפו , הארכיון העירוני ( להלן אעת " א ) , תיק ב ' , . 4 - 1922 מנתון זה עולה שחל גידול של ממש באוכלוסיית האמנים בעיר . מקור המיוחס לעיריית תל אביב מ 1935 מציין 40 ציירים ופסלים בתל אביב מתוך 60 בארץ כולה . ראו : אהרן זאב בן ישי , תל אביב עיר ואם בישראל , דפוס עזריאלי , ירושלים [ , [ 1936 עמ ' . 13 בלס התבססה על חישוב מספר המשתתפים בתערוכות הכלליות ועל נתונים נוספים ומנתה 66 אמנים החברים באגודה ב 1938 לעומת 35 בשנת . 1928 ראו : גילה בלס , ' אגודת הציירים והפסלים ' , בתוך : זהר שביט ( עורכת ) , תולדות היישוב היהודי בארץ ישראל מאז העלייה הראשונה : בנייתה של תרבות עברית בארץ ישראל , חלק ראשון , האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ומוסד ביאליק , ירושלים , 1998 עמ ' . 416 למרות השוני בנתונים , אפשר לראות שהגידול הכללי באוכלוסיה היהודית בארץ השפיע גם על מספר האמנים הפעילים . 3 הביטוי הגלוי ביותר לחלוקה זו בהיסטוריוגרפיה הוא הבחירה לתאר את התקופה בשני פרקים נפרדים בספר סיפורה של אמנות ישראל מימי בצלאל ב 1906 ועד ימינו , מאת דורית לויטה וגדעון עפרת , בנימין תמוז ( ערך והקדים מבוא ) , מסדה , גבעתיים , 1980 עמ ' . 127 - 85 , 83 - 53 הפרדה דומה קיימת בספרו של גדעון עפרת : Gideon Ofrat , One Hundred Years of Art in Israel , Westview Press , Boulder . 1998 , pp . 65 - 85 , 87 - 106

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help