sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הזהות היהודית הגלותית היא מעמידה בשאלה את הזהות הצברית . תפיסה הפוכה זו מתרפקת על זיכרון הגלות ורואה בה רכיב חיוני בעיצוב החברה בישראל . היא מפליגה בשבחי הגלות ולעתים אף מרחיקה עוד צעד בהציעה לכונן את ' יבנה החדשה ' כמקור גלותי רוחני חלופי וכתיקון לציונות . לפי גן , המהפך משלילת הגלות לחיוב הגלות הוא חלק מתהליך דיאלקטי שמתחיל להצמיח בהדרגה מיזוג חדש של תפיסות ' יהודיות ' עם תפיסות ' ציוניות ' : שלב שבו גם המרד בגלות וגם המרד במרד מאבדים מחיוניותם , ושבו הדיכוטומיה יהודי - עברי חדלה להיות חלק מהותי בכינון הזהות הישראלית . נראה כי תחזית זו סותרת את השלילה הגורפת של הזהות הממוקפת של התפוצה כפי שהובאה מפיו של א " ב יהושע בראשית הדברים . האם פירוש הדבר שריבוי קולות וזהות ממוקפת אכן הם בגדר אפשרות נוכחת , פעילה ובת קיימא בחברה הישראלית ? רבים מהמאמרים בקובץ אכן מוצאים מגמות שונות של ריבוי קולות וזהות ממוקפת בחברה הישראלית , ועם זה דומה שרבים מהם מציירים נוכחות זאת כאתגר לתפיסות שולטות בחברה בישראל . הדיון באתגרים אלו ובמשמעותם לחברה בישראל עומד במוקד הקובץ , והוא שמבהיר את השאלות המהותיות הנדונות בו : הקובץ אינו מסתפק בשאלה החשובה הנוגעת למשקלה של דחיית הגלות מצד הציונות והחברה בישראל ; אף לא בשאלה אשר למידת הנוכחות של תפיסות המבטאות ריבוי קולות וזהות ממוקפת בחברה בישראל . השאלה כבדת המשקל שמעלה קובץ זה היא עד כמה התפיסות של הזהות הממוקפת אכן מצליחות לאתגר תפיסות מושרשות של זהות וריבונות . עד כמה הן מסיטות את הגבולות הנתפסים שבין ' אנחנו ' ל ' הם ' – ממקום של איום וסכנה למקום של דיאלוג וצמיחה ? עד כמה הן פותחות אפשרויות חדשות לדמיון יחסיה של הריבונות היהודית עם קבוצות בישראל שאינן רואות ב ' ישראליות ' צד אפשרי או רצוי של זהות ממוקפת ? ועד כמה יש פתיחות לתפיסות ביהדות התפוצה ובישראל השואפות לגבש זהות קבוצתית ייחודית שאיננה גוזרת שוליות , לעומת תפיסות הרוב והריבונות הישראליות ? אני תקווה כי שאלות אלו יעמדו במוקד הדיון בנושא ' גלויות ישראליות ' , שיעורר קובץ זה .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help