sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ודוחקות אותה לשוליים . הפער בין מזרחיות לאשכנזיות פוגע באפשרותו של הגיבור המזרחי ביצירתו של אבני לוי להיכנס למרחב הציוני - לאומי , וגורם לו להקצין את הזדהויותיו עם רכיבי היסוד המכוננים של מרחב זה . דוגמה בולטת לכך היא הזדהותו עם השואה – הזדהות שהיא בעבורו מעין כרטיס כניסה לחברה הציונית . ברם , הניסיון להתקבל באמצעות מודל ההזדהות עם השואה מבליט דווקא את אי ההצלחה לחדור אל ליבת הזהות הישראלית - ציונית , וחושף את קיומה של אופציית הגלות כמהות מרובת גוונים . אליעזר דון יחיא מזהה שינוי מהותי בתפיסות של ' שלילת הגלות ' בציבור הדתי לאומי . לטענתו , הכינוי ' גלותי ' רווח כיום לצורך פולמוס דווקא בקרב הציונות הדתית ומחנה הימין , ואילו בעבר היה לו תפקיד בולט במאבקיהם של חוגי השמאל הציוני ביהדות הדתית . התחזקותן של עמדות שליליות כלפי הגלות בציבור הציוני - דתי בישראל קשורה ליחס השלילי שפיתחו רבים ממנו לתכונות שנחשבו סימני היכר של ' היהודי הגלותי ' כגון חולשה ורכרוכיות , פשרנות וותרנות , רוח נמוכה וחוסר גאווה לאומית . אפילו יש התוחמים ערכים דמוקרטיים כסובלנות , ריבוי דעות ושוויון זכויות למיעוטים בגדר השפעות מערביות שמקורן בנטייה ' הגלותית' לחקות את הגויים . מגמה זו מתעצמת עד כדי תפיסות שבדומה ל ' כנעניות ' מבחינות באופן חד בין היהודים בישראל ובין יהודי הגולה ורואות ביהודי הגולה כמי שקושרים את גורלם עם עמים אחרים כדי להיחלץ מהגורל היהודי ומנטל השליחות היהודי . נושא מאמרו של עמיחי רדזינר עשוי להיחשב מקרה מוקדם , משנות החמישים והשישים של המאה ה , 20 המבשר על חלק מהתהליכים שדן בהם דון יחיא . המאמר מתמקד בהגותו המשפטית של שבתי בן דב ובטענתו כי ההצדקה לקיום המדינה ומערכת המשפט שלה טמונה בהיותן כלי לקידום הגאולה הרוחנית - דתית של העם היהודי . לפי בן דב , המשפט הישראלי לוקה ליקוי חמור בהיותו מושתת על יסודות זרים . הגותו אינה עוסקת בפירוק האתוס הציוני בלבד אלא גם ובעיקר בבנייה של אידאולוגיה שיטתית חלופית לזו הציונית . לטענת רדזינר , בן דב ביקש לגשר באמצעות המשפט העברי על הפער שבין עולם הדת הגלותי ובין העצמאות המדינית . רדזינר מכנה תפיסה זו ' פוסט ציונית ' : אידאולוגיה שתכליתה לבטל את שיטת המשטר הדמוקרטי על ערכיו הליברליים בראותה בתנועה הציונית , פרי ההגות האירופית , ביטוי של התבוללות והתנכרות לעצמיות היהודית . יישום אידאולוגיה זו נועד , לפי בן דב , לשחרר את היהדות מהמקום הגלותי המתגונן ולאפשר לה דיאלוג של שווים עם תרבויות העולם . שלי שנהב קלר מביאה במאמרה את סיפור ההקמה של בית התפוצות כשיקוף של שיח ' שלילת הגלות ' לגלגוליו בחברה בישראל וביחסיה עם התפוצה . היא בוחנת את המאבק שניטש בשלב התכנון של בית התפוצות בין שתי מגמות : האחת , תביעת אנשי התפוצה כי לצד הצגתו של העולם היהודי שחרב יש להנכיח את החיים הקיימים ואת יכולת הנורמליזציה של התפוצה היהודית . והשנייה , אידאולוגיה אדוקה של ' שלילת הגלות ' המכוונת בעיקרה להנגדה בין חורבן הגלות לתקומת מדינת ישראל . המאמר מנתח את הסיבות לניצחונה של הגישה השנייה , ובוחן את המשמעויות של ניצחון זה על רקע הפיכת בית התפוצות לאתר עלייה לרגל , ולמה ששנהב קלר מגדירה כאחד מ ' מקדשי הדת האזרחית בישראל ' . אלון גן חותם את הדיון בעימות בין שתי תפיסות של גלות : תפיסה מוקדמת , שוללת , הרואה בגלות ניגוד לתכלית הציונות ולבניית החברה החדשה ; ותפיסה הפוכה , המתפתחת כתגובת נגד לתפיסה המוקדמת , ובמקום שלילת

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help