sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עם מורכבות המצב שנקלעו אליו בהצלחה רבה יותר מאורי הצבר , כך גם האופציה של ריבוי הקולות שמציג בן עמוס מבטאת התמודדות בשלה ומורכבת יותר בחברה הישראלית כיום . קבוצת המאמרים השנייה בקובץ מתמקדת בדגש המחקרי ' השלילי ' . היא בוחנת את מקומן ואת משמעותן המשתנה של תפיסות ' שלילת הגלות ' בציונות ובחברה בישראל . מאמרו של חיים גנז פותח את הדיון בעימות בין שתי תפיסות של ' שלילת הגלות ' : תפיסה השמה במרכז את ארץ ישראל כקניין העם היהודי ורואה בפריחת חיים יהודיים מחוץ לארץ ישראל סוג של קלקול וסכנה . גנז מבקר תפיסה זו בהיותה מבוססת על מתן עדיפות לזכות הקולקטיב לעומת זכות הפרט , ומתוך כך היא מכתיבה לדעתו יחס של התנשאות כלפי יהודי התפוצה ואף כלפי הפלסטינים . מנגד , תפיסה השמה במרכז את קיומה של תרבות יהודית חובקת כול ורואה ביהודים , במדינת ישראל ובתפוצה , אינדיווידואלים שיהדותם אינה אלא רכיב אחד מני רבים בזהותם . תפיסה זו מחייבת לטענת גנז הגדרה מחדש של ' מרכז ' לעומת התפוצות – לא מרכז שמחייב הזדהות שאינה תלויה בדבר התנהלותה וערכיה של המדינה היהודית , אלא מרכז שההזדהות אתו תלויה בתכנים המשותפים לתפוצות ולמדינה היהודית . משה צוקרמן , במסה המחקרית שלו , נוקט גם הוא גישה ביקורתית כלפי הגרסה הדיכוטומית של ' שלילת הגלות ' . לטענתו , מדובר בתפיסת זהות לאומית שלילית שנזקקה לקיומה של האנטישמיות על מנת ' להוכיח ' את צדקת דרכה . צוקרמן מדגיש שהמאבק ב ' שלילת הגלות ' מעמדת כוח , לאחר שהוקמה המדינה , שונה משהיה בעת שנאבקה הציונות לבנות את דרכה . לתפיסתו , המשך ' שלילת הגלות ' , גם כיום , מתווה בהכרח דרך לחשדנות ולשנאה כלפי זרים וכלפי ' אחרים ' , בעיקר אם הם – כמו החרדים וכמו ניצולי השואה ודוברי היידיש בתקופות מוקדמות יותר – מגלמים את הגלות , שמדינת ישראל נועדה לרפא ולגאול את היהודים ממנה . יהודה שנהב , במסה על ' הנכבה והמלנכוליה היהודית - ערבית ' , מבקש לדמיין נוכחות פעילה ומשפיעה של גלותיות בחברה בישראל כיום : אופציה המבוססת על תפיסה של זהות ממוקפת ועל ריבוי קולות , שתהיה אתגר לגישות קיימות של ' שלילת הגלות ' שמעצם טבען כופות חלוקה דיכוטומית וסיפור אחיד של מולדת - גלות . שנהב רואה בהתעלמות מהשייכות הפלסטינית למולדת ומתוצאות הקיום הפלסטיני בגולה חלק ממימוש התפיסה של שלילת הגלות כפי שהתפתחה בציונות האירופית וכפי שהיא נמשכת כיום בחברה הישראלית : אצל היהודי האירופי קיים מתח בינארי בין הגלות באירופה למולדת בישראל . ואילו בקיום היהודי - ערבי היחס בין גלות למולדת נתון ברצף של מקטעים מרחביים , לשוניים , דתיים ותרבותיים . על רקע זה , ולנוכח דחיית הערבית וראייתה כשפה נחותה , שארית מזוהמת של שפת הגלות המשבשת את העברית , שנהב מציע חזון אוטופי של התפייסות הלשונות , שיכול לזמן מפגש מחודש בין היהודיות לערביות : אופק פוליטי שיאפשר הגדרות ריבונות חדשות שתהיינה גמישות מספיק כדי להכיל את הערביות ביהודיות ולהפך . בתיה שמעוני מאתגרת את תפיסות שלילת הגלות בגישה הרואה בהן תוצר של המציאות היהודית באירופה . היא בוחנת את יצירתו של יוסי אבני לוי ומציגה אותה כמקרה בוחן למקומו של ' המזרחי ' במפעל הציוני , בעיקר בכל הנוגע לערעור היחס הבינארי בין גלות לריבונות . לפי שמעוני , הדילמות שמעוררות האנטישמיות והעוינות כלפי היהודים מצד הסביבה הנוצרית אינן רלוונטיות למציאות התרבותית המזרחית , ולפיכך הן שוללות את האפשרות הגלומה בה

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help